zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Perkembangan Alam Smesta - Teori Big Bang perkembangan Alam semesta yang termaktub didalam Al-qurangoogle0d30047a50102498.html

Rabu, 16 April 2014

Perkembangan Alam Smesta - Teori Big Bang perkembangan Alam semesta yang termaktub didalam Al-quran



Sumber : NASA


Selawat serta salam buat Baginda Rasulullah SAW dan Ahlul Bay’t Baginda.
“Allahumasoliala Muhammad, Wa’ali Muhammad



     Kita Mungkin tidak dapat melihatnya di bumi, tetapi ruangan angkasa sedang meregang dan mengembang.Sejak Big Bang berlaku 13800000000 tahun dahulu, cakerawala ini telah berkembangan dengan lebih besar. " Jika kita pergi ke masa depan yang lebih jauh, semua yang kita lihat di Alam semesta akan berkembang dan terus berkembang " kata seorang pakar fizik David Schlegel dari Lawrence Berkely National Laboratory.

     Alam semesta berkembang setiap tahun, dan dengan jumlah yang semakin besar. Sekarang, para saintis telah mengukur untuk pertama kalinya berapa cepat alam semesta berkembang 10.8 bilion tahun lalu dengan tepat pernah berlaku sebelum ini. Data yang dihasilkan oleh ahli-ahli sains melihat objek angkasa yang melakukan perjalanan cahaya yang begitu panjang.

"Apa yang mengagumkan, pada pendapat saya, adalah bahawa kita mengukur pengembangan dengan ketepatan yang lebih baik (daripada pengembangan hari ini), walaupun kita mencari lagi dalam seseuatu masa," kata Andreu Font-Ribera daripada Lawrence Berkeley National Laboratory, penulis utama kajian baru, dalam e-melnya.


Studying quasars
    Font-Ribera dan rakan-rakan menggunakan alat pengukur Baryon Ayunan Spektroskopi, adalah sebahagian daripada alat pandang langit Digital Sloan, untuk melihat quasars. Quasars adalah teras galaksi yang sangat terang, dikuasakan oleh lubang hitam supermassive, pemancar dengan sejumlah tenaga yang  besar.

    Pakar fizik terkenal NASA Schlegel berkata :Pengembangan alam semesta ini tidak mempunyai kesan yang besar kepada ruang antara planet dalam sistem solar kita kerana graviti adalah satu kuasa dominan memegang semua bersama-sama. Tetapi suatu hari nanti, semua galaksi yang kita kini boleh melihat dengan teleskop akan semua telah hanyut di luar ufuk pandangan kita.


   Jangan bimbang; ianya yang tidak akan berlaku untuk masa yang lama, panjang. Secara kebetulan, 6 bilion tahun dari sekarang, galaksi kita telah benar-benar akan bergabung dengan Andromeda, jadi akhirnya bahawa galaksi digabungkan akan wujud daripada pandangan mana-mana galaksi lain untuk mengembagan di linkungan ruang angkasa 
Ia akan menjadi satu jiran galaksi yang sunyi, tetapi kita tidak akan berada di sini untuk melihatnya.

Ayat Al-Quran berkaitan dengan Teori Big Bang:


Allah berfirman : 

“Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?” (QS Al-Anbiya’ : 30)




“Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya.” (Al Qur’an, 51:47)





“Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya.” (Al Qur’an, 21:33)



Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya, dalam enam masa, kemudian ia bersemayam di atas Arasy, Ialah Ar-Rahmaan (Tuhan yang yang Maha Pemurah); maka bertanyalah  akan hal itu kepada Yang Mengetahuinya(surah Al-Furqaan ayat 59 :)



"Dan Dia-lah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, dan adalah singgasana-Nya (sebelum itu) di atas air, agar Dia menguji siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya711, dan jika kamu berkata (kepada penduduk Mekah): "Sesungguhnya kamu akan dibangkitkan sesudah mati", niscaya orang-orang yang kafir itu akan berkata: "Ini712 tidak lain hanyalah sihir yang nyata".
" ( Surat Hud Ayat 7)







Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap tiap sesuatu ( surah Al-Baqarah ayat 29 :)


Surat Al-Anbiya (surat ke-21) ayat 30 disebutkan:
أَوَلَمۡ يَرَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَنَّ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ ڪَانَتَا رَتۡقً۬ا فَفَتَقۡنَـٰهُمَا*ۖ وَجَعَلۡنَا مِنَ   ٱلۡمَآءِ كُلَّ شَىۡءٍ حَىٍّ*ۖ أَفَلَا يُؤۡمِنُونَ (٣٠
     “Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu    keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman?”

   Surat Fussilat (surat ke-41) ayat 11 Allah berfirman:
ثُمَّ اسۡتَـوٰۤى اِلَى السَّمَآءِ وَهِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلۡاَرۡضِ ائۡتِيَا طَوۡعًا اَوۡ كَرۡهًا ؕ قَالَتَاۤ اَتَيۡنَا طَآٮِٕعِيۡنَ‏ ۱۱
“Kemudian Dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi: “Datanglah kamu keduanya menurut perintah-Ku dengan suka hati atau terpaksa”. Keduanya menjawab: “Kami datang dengan suka hati”.

      Beberapa hal yang mungkin mengejutkan bagi para pembaca Al-Quran di abad ini adalah fakta tentang ayat-ayat dalam Al-Quran yang menyebutkan tentang tiga kelompok benda yang diciptakan(Nya) yang ada di alam semesta yaitu benda-benda yang berada di langit, benda-benda yang berada di bumi dan benda-benda yang berada di antara keduanya. Kita dapat menemukan tentang hal ini pada beberapa surat yaitu:

Surat To-Ha (surat ke-20) ayat 6 :
لَهٗ مَا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الۡاَرۡضِ وَمَا بَيۡنَهُمَا وَمَا تَحۡتَ الثَّرٰى‏ ۶
“Kepunyaan-Nya lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah”

Surat Al-Furqan (surat ke-25) ayat 59 yang artinya:
اۨلَّذِىۡ خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالۡاَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا فِىۡ سِتَّةِ اَيَّامٍ ثُمَّ اسۡتَوٰى عَلَى الۡعَرۡشِ *ۛۚ اَلرَّحۡمٰنُ فَسۡـَٔـــلۡ بِهٖ خَبِيۡرًا‏ ۵۹
“Yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dalam enam masa…”

Surat Al-Sajda (surat ke-32) ayat 4 yang artinya:
اَللّٰهُ الَّذِىۡ خَلَقَ السَّمٰوٰتِ وَالۡاَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا فِىۡ سِتَّةِ اَيَّامٍ ثُمَّ اسۡتَوٰى عَلَى الۡعَرۡشِ*ؕ مَا لَكُمۡ مِّنۡ دُوۡنِهٖ مِنۡ وَّلِىٍّ وَّلَا شَفِيۡعٍ*ؕ اَفَلَا تَتَذَكَّرُوۡنَ‏ ۴
“Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya dalam enam masa…”

    Surat Qaf (surat ke-50) ayat 58 yang artinya:
وَلَقَدۡ خَلَقۡنَا السَّمٰوٰتِ وَالۡاَرۡضَ وَمَا بَيۡنَهُمَا فِىۡ سِتَّةِ اَيَّامٍ*وَّمَا مَسَّنَا مِنۡ لُّغُوۡبٍ‏ ۳۸
“Dan sesungguhnya telah Kami ciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dalam enam masa, dan Kami sedikit pun tidak ditimpa keletihan”

           

TEORI BIG BANG ( CHARLE DARWING)

     TEORI Big Bang (Letupan Besar) adalah satu usaha untuk menjelaskan apa yang berlaku semasa permulaan terbentuknya alam semesta ini.
Penemuan dalam kajian astronomi dan fizik menunjukkan tanpa sebarang keraguan bahawa asal-usul alam semesta sama seperti objek-objek lain.
Teori Letupan besar adalah salah satu usaha untuk menerangkan apa yang terjadi semasa dan selepasnya. 

     Berdasarkan teori biasa, alam semesta mula muncul sebagai persamaan sekitar 13.7 bilion tahun lalu.Alam semesta dikatakan bermula sebagai persamaan kecil, tiada batas panas, tiada batas tumpat – sesuatu persamaan. Daripada mana ia muncul? Tiada siapa yang tahu. Dan bagaimana ia terjadi, juga tiada siapa yang tahu.Selepas kemunculannya, ia mengembang dan membesar (Big Bang) dan menyejuk sebelum beralih daripada teramat kecil dan teramat panas kepada saiz dan suhu alam semesta yang ada pada masa ini.

     Ia akan terus membesar dan menyejuk sehingga kini dengan manusia di dalamnya yang tinggal di planet, mengelilingi bintang-bintang, berkumpul bersama-sama dengan beratus-ratus bilion bintang lain dalam galaksi. Semuanya berada dalam alam semesta yang membesar dan bermula sebagai sesuatu yang unik dan muncul entah dari mana. Terdapat beberapa tanggapan salah yang menyelubungi teori tersebut. Sebagai contoh, biasanya ia membayangkan letupan yang amat besar.

    Bagaimanapun terdapat juga pendapat pakar yang menyatakan bahawa sebenarnya tidak berlaku letupan tetapi hanya proses pembesaran yang berterusan. Selain membayangkan belon meletup dan membebaskan kandungannya, bayangkan belon yang berkembang daripada saiz yang kecil kepada saiz alam semesta sekarang. Lagi satu tanggapan silap adalah membayangkan persamaan sebagai bola api yang kecil dan muncul di angkasa. Berdasarkan kepada pakar, angkasa tidak wujud sebelum berlakunya Letupan Besar. Mengimbas kembali pada akhir tahun 60-an dan awal 70-an apabila manusia mula menjejaki bulan, tiga ahli astrofizik Britain, Stephen Hawking, George Ellis dan Roger Penrose mengalih pandangan kepada Teori Relativiti dan implikasinya terhadap tanggapan awal ketika itu.
Pada 1968 dan 1970, mereka menerbitkan hasil kajian di mana mereka membincangkan mengenai Teori Relativiti Am Einstein bagi menambahkan ukuran ruang dan masa.

     Berdasarkan kepada pengiraan mereka, masa dan ruang mempunyai permulaan yang terbatas bermula yang sepadan dengan asal bahan dan tenaga. Keunikannya tidak muncul dalam ruang tetapi ruang bermula dalam keunikan berkenaan.
Sebelum keunikan berkenaan, tiada apa yang wujud, tiada ruang, masa, jisim atau tenaga – tiada apa.

Bukti teori Big Bang
Apakah bukti utama yang menyokong teori Big Bang?

1. Apa yang pasti, semua orang percaya setiap sesuatu pasti ada permulaan.
2. Galaksi kelihatan seperti bergerak jauh daripada kita pada kelajuan mengikut jarak. Ini dinamakan Hukum Hubble yang dinamakan selepas Edwin Hubble (1889-1953) yang menemui fenomena berkenaan pada 1929.
Pemerhatian berkenaan menyokong pembesaran alam semesta dan mencadangkan bahawa satu masa dulu alam semesta adalah padat.
3. Jika alam semesta terlalu panas seperti cadangan Big Bang, tentu terdapat sisa-sisa haba berkenaan.
Pada 1965, Radioastronomers Arno Penzias dan Robert Wilson menemui -270.425 darjah Celcius © radiasi Cosmic Microwave Background (CMB) yang merebak kepada alam semesta.

Ini mungkin sisa yang dicari-cari oleh saintis. Akhirnya timbunan elemen cahaya hidrogen dan helium ditemui dalam alam semesta yang diperhatikan dan didakwa dapat menyokong asal usul model Big Bang.

Sumber : NASA, cnn, al-quran, teori big bang Charles Darwin ( ada sebhagian yang di copy paste terus, dan ada sebahagian yang dari pengamatan dan analisis, dan ada  sumber-sumber blog-blog

Sekadar perkonsian ilmu, share-share lah ye , sedikit ilmu yang dicurah boleh membina sebuah negara yang aman dan kuat :- kainkapanku ( JANGAN LUPA KOMEN SIKIT YE)

Tiada ulasan: