zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Competitive Advantage / Kelebihan Daya Sainggoogle0d30047a50102498.html

Selasa, 21 Januari 2014

Competitive Advantage / Kelebihan Daya Saing

      


     

     Apakah Yang dimasukkan dengan Competitive Advantage atau Kelebihan daya saing ? Keunggulan yang diperolehi oleh organisasi apabila ia boleh memberikan nilai yang sama seperti pesaingnya tetapi pada harga yang lebih rendah, atau boleh mengenakan harga yang lebih tinggi dengan menyediakan nilai yang lebih besar melalui pembezaan. Kelebihan daya saing hasil daripada padanan kecekapan teras untuk peluang. 
Kelebihan satu entiti perniagaan yang strategik mempunyai lebih entiti saingan dalam industri yang kompetitif. Mencapai kelebihan daya saing menguatkan dan kedudukan perniagaan yang lebih baik dalam persekitaran perniagaan.

Ianya juga merupakan Kelebihan yang mana  firma mempunyai lebih pesaingnya, membenarkan ia untuk menjana jualan atau margin yang lebih besar dan / atau mengekalkan lebih ramai pelanggan daripada pertandingan/persaingan  itu. Terdapat boleh banyak jenis kelebihan yang berdaya saing termasuk struktur firma kos, penawaran produk, rangkaian pengedaran dan sokongan pelanggan
.
      Kelebihan daya saing memberikan syarikat kelebihan berbanding pesaing-pesaingnya dan keupayaan untuk menjana nilai yang lebih besar bagi firma dan pemegang saham. Yang lebih mampan kelebihan daya saing, semakin sukar ia adalah untuk pesaing untuk meneutralkan kelebihan. 




    Terdapat dua jenis utama kelebihan daya saing: kelebihan dan kelebihan perbezaan. Kelebihan, atau kelebihan kos, adalah keupayaan firma untuk menghasilkan perkhidmatan yang baik atau pada kos yang lebih rendah daripada pesaingnya, yang memberikan firma keupayaan menjual barangan atau perkhidmatan pada harga yang lebih rendah daripada persaingan atau untuk menjana margin yang lebih besar pada jualan. Kelebihan pembezaan diwujudkan apabila produk atau perkhidmatan firma berbeza daripada pesaingnya dan dilihat sebagai lebih baik berbanding produk pesaing oleh pelanggan.

     Firma mahupun organisasi sepatutnya boleh menyatakan kelebihan daya saing masing-masing  secara ringkas, kedua-dua dalam pelan strategik organisasi dan apabila bercakap kepada orang lain tentang perniagaan organisasi. Belajar daripada firma lain boleh membantu dalam mengenal pasti kelebihan daya saing organisasi sendiri. Lihat contoh berikut untuk melihat bagaimana organisasi menentukan keunikan mereka.


Hospital Besar Kuala Kangsar  mempunyai  125 katil, kemudahan utama penjagaan terletak di kawasan luar bandar yang tidak mempunyai hospital-hospital lain dalam jarak 50 kilometer . Oleh kerana organisasi beroperasi dengan persaingan hampir sifar , ia tidak perlu memberi tumpuan kepada bagaimana untuk mengalahkan hospital lain. Walau bagaimanapun, ia perlu membuat keputusan apa perkhidmatan untuk menawarkan dengan pembiayaan kerajaan yang terhad.

    Dengan menawarkan perkhidmatan yang berasaskan kepada kelebihan kompetitif , ia boleh memaksimumkan dana ia terima. Berikut adalah apa yang pekerja Hospital Kuala Kangsar  dan pelanggan berkata hospital itu tidak yang terbaik:


     Menyediakan satu-satunya , kecemasan yang berkualiti tinggi , penjagaan primer, dan farmasi runcit dalam kawasan perkhidmatan
Kakitangan hospital dengan kakitangan yang mempunyai pengetahuan tinggi untuk menyokong operasi yang cekap
Tawaran penjagaan yang terbaik dengan mengekalkan kakitangan penuh jururawat sangat berpengalaman
 Berikut adalah tema-tema daripada pekerja dan pelanggan soal selidik :

Tumpuan ditakrifkan mengenai isu-isu alam sekitar yang berkaitan dengan persekitaran 

Terdapatnya sesetegah pihak yang mahu menjaga warisan Bandar Kuala Kangsar

Sosial Hidup pekerja yang kebanyakannya tinggal didaerah yang sama

Formula Competitive Advantage

Sustainable Competitive Advantage/ Kebolehan untuyk mengekal Bedaya saing

Kelebihan daya saing diperolehi apabila firma memperoleh sifat-sifat yang membolehkan ia melaksanakan pada tahap yang lebih tinggi daripada yang lain dalam industri yang sama.

Kita Ambil Contohnya StarBucks Coffee


Boleh dikatakan kesemua lokasi kedai Starbuck, selalu ditempatkan di tempat yang strategik, bagi memastikan kelebihan daya saing /competitive advantage dapat di adaptasikan secara maksimum. 

Key point mereka:

Firma boleh mendapatkan kelebihan daya saing dengan melaksanakan strategi mencipta nilai, bukan pada masa yang sama sedang dilaksanakan oleh mana-mana pesaing semasa. Strategi ini perlu jarang berlaku, yang berharga, dan bukan ganti. 

Kelebihan daya saing yang mampan kelebihan yang tidak mudah ditiru dan, dengan itu, dapat dikekalkan sepanjang tempoh masa yang panjang. Pertandingan ini tidak dapat melakukannya sekarang atau ia tidak berkekalan. 

Membangunkan, kelebihan daya saing yang mampan memerlukan kesetiaan pelanggan, lokasi yang hebat, barangan unik, saluran pengagihan yang teratur, hubungan penjual yang baik, reputasi untuk perkhidmatan pelanggan, dan pelbagai sumber kelebihan.


Contoh Syarikat dengan Kelebihan Persaingan berterusan

1. Penyelidikan dan Inovasi
Industri teknologi merupakan salah satu industri utama berkenaan dengan penyelidikan dan inovasi. Dan apabila ia datang kepada menetapkan kadar menggunakan inovasi sebagai leverage ; Apple dan Sony adalah dua syarikat yang telah memegang jawatan kepimpinan mereka menggunakan inovasi sebagai kelebihan persaingan.

2. jenama Populariti

Diiktiraf di seluruh dunia sebagai jenama dihormati adalah satu kelebihan kompetitif yang yang berterusan bahawa syarikat-syarikat seperti Dara , Apple dan Coca cola telah digunakan sebagai leverage untuk memegang bergoyang pasaran selama bertahun-tahun . Dara adalah sebuah syarikat yang telah menggunakan jenamanya sebagai pengaruh untuk memecah masuk ke dalam pasaran baru di wilayah yang baru.

3. reputasi korporat

Reputasi korporat adalah satu bentuk kelebihan daya saing yang berterusan bahawa syarikat-syarikat seperti Price Waterhouse dan Berkshire Hathaway telah dimanfaatkan untuk menjadi entiti yang bertaraf dunia.

4. aset-aset strategik

Memegang aset strategik seperti paten adalah sumber yang kuat kelebihan daya saing yang mampan dan General Electric telah berdiri ujian masa kerana beberapa paten diadakan. Minda anda bahawa pemilikan aset-aset strategik telah membuat General Electric salah satu syarikat yang paling berkuasa di dunia .

5. Pengeluaran yang tinggi

Dangote Kumpulan syarikat menjadi salah satu konglomerat terkemuka di Afrika kerana keupayaannya untuk menghasilkan barang-barang pada kelantangan yang tinggi dan memastikan harga yang seragam di seluruh Nigeria itu.

6. Akses kepada Modal kerja

Secara umumnya , syarikat-syarikat liabiliti awam , mempunyai kelebihan daya saing yang berterusan ke atas syarikat-syarikat swasta kerana kapasiti terbatas mereka untuk meningkatkan modal daripada orang ramai. Lihat bagaimana Oracle diperolehi 57 syarikat dalam tempoh lima tahun dan Reliance Industries melabur satu bilion dolar dalam sambaran tunggal untuk membuka rangkaian kedai-kedai runcit.

7. Halangan Entry

Halangan kemasukan disebabkan oleh sekatan dan peraturan-peraturan kerajaan telah menjadi sumber kelebihan daya saing yang berterusan untuk syarikat-syarikat seperti Telmex dan Chevron.

8. Produk Superior atau sokongan pelanggan

IKEA telah menjadi pemimpin pasaran dalam industri perabot kerana keupayaannya untuk menyediakan produk unggulan pada kadar berpatutan ; disokong oleh sistem sokongan pelanggan yang kuat.

9. Semula jualan atau pengedaran hak eksklusif

Kumpulan Coscharis  menjadi salah satu daripada peruncit kereta terkemuka di Nigeria dan Afrika Barat di besar kerana milikannya pengedaran eksklusif jenama BMW di seluruh Afrika Barat.

10. Pemilikan peralatan modal

Pemilikan peralatan modal boleh menjadi sumber kelebihan daya saing yang mampan dan Julius Berger telah membuktikan ia dengan menjadi syarikat utama dalam industri pembinaan.

11. fleksibiliti

Keupayaan untuk mengubah pantas adalah satu kekuatan dan sumber kelebihan daya saing yang mapan bahawa Microsoft dimanfaatkan untuk menjadi syarikat perisian terbesar di dunia.

12. Kelajuan dan Masa

Kelajuan dan masa pernah menjadi sumber diabaikan kelebihan daya saing yang berterusan sehingga FedEx dan Domino Pizza menggunakannya sebagai pengaruh untuk menjadi Pacesetters industri.

13. harga yang rendah

Wal -Mart pada masa penulisan ini adalah syarikat yang paling dipermodalkan di dunia. Terima kasih kepada strategi harga yang rendah yang menjadi sumber yang kuat yang mempunyai kelebihan kompetitif.

13. Keupayaan pemprosesan pengurusan pangkalan data Superior dan data

GTBank , AT & T , Google , Facebook telah menjadi pemimpin pasaran dalam pelbagai niche mereka kerana pengurusan pangkalan data yang unggul dan keupayaan pemprosesan data yang mereka miliki.

Sebagai nota akhir , ini adalah sumber kelebihan daya saing yang mampan dan syarikat-syarikat yang bersamaan itu yang memanfaatkan kelebihan tersebut. Mesej yang saya cuba untuk lulus di seluruh melalui artikel ini adalah bahawa anda tidak perlu menang di setiap peringkat , anda hanya perlu untuk menang di satu tahap . Jika anda tidak boleh menang dengan inovasi yang berterusan atau harga yang rendah , anda boleh menang dengan kelajuan dan fleksibiliti.




Sumber: MBA ( international business) .mytopbusiness,

Tiada ulasan: