zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: PESTEL analisis google0d30047a50102498.html

Ahad, 29 Disember 2013

PESTEL analisis



Asalamualikum semu, bertemu kembali di erana blogging ye huhu, kali ini admin nak ceritakan pasal PESTEL analisis yang admin juga buat tajuk untuk assigment MBA admin, tempoh hari , sebab minggiu depan dah nak start klass dah , dah tak boleh tulis blogg, so kese,patan ini admin buat satu entri untuk peminat blog Kainkanpanku ini. Ini satu lagi analisis yang boleh diguna pakai untuk anda semua yang sedang menjalankan perniagaan bagi mencari kelemahan dan faktor-faktor kelemahan perniagaan anda , ma;ah boleh ,menjadi satu cara untuk meningkatkan perniagan anda. Tajuk ni admin ambil sebab dok semua soklan semua guna PESTEL analisis ni, admin x nak guna assignment admin sebab dalam bahasa Ingeris, so admin adaptasikan sedikit perubahan dan juga gaya penyampaian yang berhemah huhuhu




PESTEL ANALISIS
          Apakah PESTEL analisis? Kaedah pengunaan PESTEL analisis adalah dalam mengenal pasti masalah dan faktor-faktor yang memberi kesan kepada industri. Analisis khusus alu adalah alat untuk memahami risiko yang berkaitan dengan segala bentuk pertumbuhan atau kemerosotan dalam perniagaan, dan juga kedudukan, arah yang berpotensi dan strategik bagi perniagaan atau organisasi. Alat analisis alu kadang-kadang digunakan sebagai orientasi generik , untuk mengetahui jika sebuah organisasi dalam konteks alam sekitar dengan segala-galanya berlaku di luar sana pada masa yang sama memberi pengaruh kepada organisasi. Untuk mengukur perniagaan , yang melihat faktor-faktor luaran dan pengaruh organisasi, analisis alu sering digunakan bersama dengan analisis SWOT (Kekuatan , Kelemahan, Peluang dan Ancaman analisis ). Adakah dan membuat analisis alu boleh menjadi satu proses yang mudah atau kompleks , bergantung kepada berapa dalam kita akan melakukan analisis ini. Sebagai contoh, jika analisis aktiviti yang dilakukan oleh hanya satu perspektif ( contoh pandangan seorang sahaja ) dan masa itu sia-sia dan faktor-faktor penting boleh melambatkan .
       Oleh itu misi dan visi sesuatu organisasi itu perlu lah jelas dan selaras dengan kehendak dan pencapain yang perlu dicapai oleh sesuatu organisasi itu. oleh itu tingkah laku organisasi perlu dikaji , cuba kita lihat carta organisasi dibawah ini sebagai contoh yang jelas bagai mana sesuatu analisis boleh dilakukan, 


diagram 1


      PESTEL analisis kebiasaannya digunakan bersama SWOT analisis, Swot analisis telah admin postkan entry nya sebelum ini. Mengapa ianya perlu diguna bersama SWOT analisis? Jawapanya adalah kerana SWOT analisis menganalisis semua unsur-unsur yang terdapat sama ada secara dalaman ataupun luaran sesebuah  oganisasi itu. Bagimana ianya berkembang dan berhadapan dengan masalah yang perlu di kaji untuk pembangguann sesuabuah organisasi itu. Berbalik kepada PESTEL analisis PESTEL analisis itu sendiri membawa maksud:
  • P – Political
  • E – Economic
  • S – Social
  • T – Technological
  • E – Environmental
  • L – Legal
Semua faktor-faktor persekitaran luaran (faktor PESTEL)



Faktor Politik (P=Politic)

ni semua adalah tentang bagaimana dan apa tahap kerajaan campur tangan dalam ekonomi. Ini boleh termasuk - dasar kerajaan, kestabilan politik atau ketidakstabilan dalam pasaran luar negara, dasar perdagangan asing, dasar cukai, undang-undang buruh, undang-undang alam sekitar, sekatan perdagangan dan sebagainya.

Adalah jelas dari senarai di atas bahawa faktor-faktor politik sering memberi kesan kepada organisasi dan bagaimana mereka menjalankan perniagaan. Organisasi perlu berupaya untuk bertindak balas kepada undang-undang semasa dan masa depan yang dijangkakan, dan menyesuaikan dasar pemasaran mereka dengan sewajarnya.

Faktor Ekonomi (E=Economi)

Faktor ekonomi mempunyai kesan yang ketara kepada bagaimana organisasi menjalankan perniagaan dan juga bagaimana menguntungkan mereka. Faktor-faktor termasuk - pertumbuhan ekonomi, kadar faedah, kadar pertukaran, kadar inflasi, pendapatan boleh guna pengguna dan perniagaan dan sebagainya.

Faktor-faktor ini boleh terus dipecahkan kepada faktor-faktor makro-ekonomi dan mikro ekonomi. Faktor-faktor makro-ekonomi menguruskan pengurusan permintaan dalam mana-mana ekonomi yang diberikan. Kerajaan menggunakan kawalan kadar faedah, dasar cukai dan perbelanjaan kerajaan sebagai mekanisme utama mereka yang mereka gunakan untuk ini.

Faktor mikro ekonomi adalah semua tentang cara orang menghabiskan pendapatan mereka. Ini mempunyai kesan yang besar kepada organisasi B2C khususnya.

Faktor Sosial (S=Social Culture)

Juga dikenali sebagai faktor-faktor sosio-budaya, adalah bidang yang melibatkan kepercayaan dan sikap penduduk yang dikongsi. Faktor-faktor ini termasuk - pertumbuhan penduduk, taburan umur, kesedaran kesihatan, sikap kerjaya dan sebagainya. Faktor-faktor ini kepentingan tertentu kerana mereka mempunyai kesan langsung ke atas bagaimana pemasar memahami pelanggan dan apa yang mendorong mereka.

Faktor Teknologi (T=Technology)

Kita semua tahu berapa cepat perubahan landskap teknologi dan bagaimana kesan ini cara kita memasarkan produk kami. Faktor teknologi memberi kesan kepada pemasaran dan pengurusan itu dalam tiga cara yang berbeza:

Cara-cara baru menghasilkan barangan dan perkhidmatan
Cara-cara baru mengedarkan barangan dan perkhidmatan
Cara-cara baru berkomunikasi dengan pasaran sasaran

Faktor Persekitaran (E=Environmentel)

Faktor-faktor ini telah hanya benar-benar datang ke hadapan dalam lima belas tahun yang lalu. Mereka telah menjadi penting kerana kekurangan yang semakin meningkat bahan mentah, sasaran pencemaran, menjalankan perniagaan sebagai syarikat beretika dan mampan, sasaran kesan karbon yang ditetapkan oleh kerajaan (ini adalah contoh yang baik telah salah satu faktor boleh kelas sebagai politik dan alam sekitar pada masa yang sama masa). Ini hanya beberapa isu pemasar menghadapi dalam faktor ini. Semakin ramai pengguna menuntut bahawa produk yang mereka beli diperoleh secara beretika, dan jika boleh dari sumber yang mampan.

Faktor Undang-Undang (L=Law)
Faktor undang-undang termasuk - kesihatan dan keselamatan, persamaan hak, piawaian pengiklanan, hak dan undang-undang pengguna, pelabelan produk dan keselamatan produk. Adalah jelas bahawa syarikat-syarikat perlu tahu apa yang ada dan apa yang tidak undang-undang untuk berdagang dengan jayanya. Jika sesebuah organisasi perdagangan global ini menjadi kawasan yang sangat rumit untuk mendapatkan hak kerana setiap negara mempunyai satu set peraturan dan peraturan-peraturan.

Selepas anda menyelesaikan analisis PESTEL anda akan dapat untuk menggunakan ini untuk membantu anda mengenal pasti kekuatan dan kelemahan untuk analisis SWOT.

KESAN POSITIF ATAU NEGATIF ​​KE ATAS INDUSTRI ( KESIMPULAN )
          APA adalah pengaruh positif dan negatif dalam ini perubahan makroekonomi utama? I think yes. Ini kerana selepas melakukan analisis SWOT dan juga analisis PESTEl ditemui di sana kedua-dua kesan positif dan negatif kepada Organisasi. Sebagai contoh sedikit teknologi untuk menjejaskan dengan ketara strategi organisasi itu. Pekerja memainkan peranan yang penting dalam teknologi yang berubah-ubah , tanpa pekerja teknologi hanya teknologi secara langsung. Oleh pekerja dan pertandingan teknologi perlu yang berkaitan antara satu sama lain. Jika pekerja tidak tahu kira-kira mana-mana teknologi baru, harusnya organisasi akan menghantar pekerja menghadiri kursus untuk meningkatkan kecekapan dalam penggunaan teknologi baru. Dan teknologi , jika silvertag menggunakan teknologi lama , telah mengambil tindakan untuk menguasai analisis yang luas dan jawapan untuk mencari teknologi baru dan bersesuaian bagi firma .
      Perubahan mikroekonomi dengan jelas memberi kesan kepada Organisasi organisasi. Perubahan ini perlu menjadi asas dan teras organisasi untuk terus bergerak ke hadapan. Apa yang penting ialah , organisasi jelas hendaklah mengenal pasti subjek analisis alu , kerana dengan analisis PESTEL adalah sifat multi- dimensi, di mana jika Organisasi mengabaikan ini , mungkin akan mendapat gambaran organisasi samar-samar. Jadi, dengan jelas mengenal pasti subjek, keadaan dan perspektif digunakan apabila Organisasi menggunakan PESTEL. Ia adalah sangat berpengaruh, jika alu digunakan dalam bengkel atau mesyuarat.
Sebagai contoh, Makna dalam PESTEL dapat dilihat dari sudut pandang yang berbeza :
• Sebuah organisasi yang meneliti bagaimana kedudukan dalam pasaran
• Satu produk boleh dilihat dalam pasaran yang
• Satu jenama dan hubungannya dalam pasaran yang
• Satu unit perniagaan tempatan atau fungsi dalam satu kumpulan perniagaan
• Pilihan yang strategik, seperti memasuki pasaran baru atau melancarkan produk baru
• Satu pengambilalihan berpotensi
• Satu perkongsian potensi
• Peluang pelaburan
Sumber assigment MBA,     De Geaus, “Planning as learning” HBR March May ,J. Hendry “The Problem with Porter`s Generic Strategies” European Management Journel

Tiada ulasan: