zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Marginal Cost : Kos marginalgoogle0d30047a50102498.html

Isnin, 16 Jun 2014

Marginal Cost : Kos marginal



Sekarang kita belajar tentang Marginal Cost/Kos Marginal
Apakah kos marginal okey kalau nak tahu sila baca artikel ini sterusnya

                                                
Definasi :
Peningkatan atau pengurangan didalam sesuatu kos pengeluaran yang berjangka panjang mahu pun pendek. Ianya di kira didalam situasi dimana titik pulang modal telah di capai, di mana kos tetap telah pun diserap oleh perkara-perkara yang telah dihasilkan dan hanya langsung (pembolehubah). Kos ini yang perlu diambil kira. 
Kos Marginal adalah merupakan kos perubahan yang terdiri dariapada kos buruh dan kos bahan mentah, ianya ditambah dengan bahagian anggaran kos tetap seperti overhead pentadbiran dan perbelanjaan jualan. Dalam syarikat-syarikat dimana kos purata adalah agak tetap, kos marginal biasanya sama dengan kos purata. walau bagaimanapun, didalam industri yang memerlukan pelaburan modal yang banyak seperti Bahan mentah kereta, syarikat penerbangan serta perlombongan, dan mempunyai kos purata yang tinggi. Konsep kos Marginal adalah amat penting dalam peruntukan sumber bahan mentah kerana untuk mendapat hasil yang optimum, pengurusan perlu menumpukan sumber-sumber di mana lebihan hasil marginal ke atas kos marginal adalah maksimum. Ianya juga di panggil Kos Pilihan , Kos Pembezaan, atau Kos Tambahan.

Dalam bidang ekonomi dan kewangan, kos marginal ialah perubahan dalam jumlah kos yang timbul apabila kuantiti yang dihasilkan mempunyai kenaikan oleh unit. Iaitu, ia adalah kos menghasilkan satu unit yang baik

Bagaimana Mengira Marginal Kos:

1: Cuba bina carta seperti di bawah
Bina 4 jalur iaitu Unit, fixed cost, variable cost, dan juga total cost
2: Tambahkan Fixed cost dengan Variable cost Bagi mendapatkan jumlah Total Cost, Sebagai contoh  dalam jalur Unit Product 1: 10 + 20 = 30. Jumlahkan kesemua pengiraan kos di dalam ruangan total kos,  Maka akan terhasil seperti dalam Carta di bawah:


3. Formula untuk mengira Marginal Cost adalah seperti di bawah:

Kos marginal = perubahan jumlah kos / perubahan jumlah kuantiti

4. Sekarang kita buka satu Colum baru di belakang Total Cost iaitu  Marginal kos seperti yang di tunjukan di bawah yang bertulisan biru.
Barisan pertama akan kekal kosong kerana tiada kos marginal kerana unit production adalah kosong disebabkan tiada pengeluran

5. Cari perubahan dalam jumlah kos dengan menolak jumlah kos berturut-turut 3 dari jumlah kos berturut-berturut 2 ( yang berwarna merah) 
RM 40 - RM 30 = RM 10


6. Cari perubahan dalam jumlah kuantit dengan menolak jumlah kuntiti berturut 3 darijumlah kuantiti berturut 2 , iaitu yang berwarna merah
2-1 = 1
7. Masukan jumlah hasil yang di kira tadi ke dalam formula Marginal Kos, sebagai contoh yang pertama
adalah : 
1----------- 40-30= 10
2----------- 2-1   = 1
 Marginal cost :    10/1 = 10

1-------- 49-40 = 9
2--------3-2      = 1
Marginal cost :     9/1 = 9

1--------57-49 = 8
2--------4-3    = 1
Marginal cost :    8/1 =8

1--------64-57 = 7
2--------5-4   = 1
Marginal Cost 7/1 = 7

8. Maka akan terhasil seperti dalam rajah di bawah
Selamat mencuba : Jangan lupa share ye


benarkah MH370 telah di jumpai klik sini untuk berita lanjut----> MH370


Tiada ulasan: