zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Kutub Menyongsang kenyataan Nasa dan perbanding dengan AL-Qurangoogle0d30047a50102498.html

Isnin, 30 Disember 2013

Kutub Menyongsang kenyataan Nasa dan perbanding dengan AL-Quran

           
    Asalamuaikum huhu, kali ini admin juga tertarik dengan ramai orang sebok dok cerita pasal paksi bumi dah nak menyonsang. Hebat diperkatakan seentero blogger dok sebuk bercerita tentang bumi berubah arah. disini admin juga cuba cari perbandingan yang terdapat dalam Al-quran. Ni admin berikan beberapa petikan daripada nasa,
     Artikal ini telah dikeluarkan oleh nasa pada 15 feb 2001, huhu jauh gila masa tu dengan sekarang, yang dok orang perkatakan tu. tapi masalahnya semua tu ada didalam Al-quran, ahli fizik Nasa telah membuktikan kenyataan AL-quran itu benar, tidak kah mereka mendapat peringatan?Tidak kah Mereka takut pada tuhan yang menjadikan sekian Alam ini, 
Petikan daripada nasa yang di alih kepada bahasa melayu, supaya senang di pahami :
      Februari 15, 2001 - Anda tidak boleh memberitahu dengan mencari, tetapi saintis berkata Matahari baru sahaja menjalani perubahan penting . Medan magnet bintang kami telah dibalik .
Kutub magnet utara Matahari , yang di hemisfera utara hanya beberapa bulan lalu, kini menunjukkan selatan. Ia satu keadaan yang kucar -kacir , tetapi tidak ada seorang yang tidak diduga.
"Ini selalu berlaku sekitar masa maksimum solar," kata David Hathaway, seorang ahli fizik solar di Marshall Space Flight Center . " Tempat-tempat pertukaran kutub magnet di puncak kitaran Tompok pd matahari itu. Malah , ia adalah satu petunjuk yang baik bahawa Suria Max adalah benar-benar di sini."
imej langganan
Daftar untuk penghantaran EXPRESS SAINS BERITA
Di atas : kira Sunspot , diplot di sini terhadap imej x -ray Matahari, adalah menghampiri maksimum bagi kitaran solar semasa. [ maklumat lanjut ]
Kutub magnet Matahari akan kekal seperti sekarang , dengan kutub utara magnet menunjuk melalui hemisfera selatan Matahari , sehingga tahun 2012 apabila mereka akan berbalik semula. Peralihan ini berlaku, sebagaimana yang kita tahu, di puncak setiap kitaran Tompok pd matahari 11 tahun - dgn lancar.
Medan magnet Eartha ? ? S juga lambungan, tetapi dengan kurang kekerapan . Kebalikan berturut-turut adalah jarak 5 ribu tahun hingga 50 juta tahun selain. Kebalikan lepas berlaku 740,000 tahun yang lalu. Sesetengah penyelidik berfikir planet kita adalah terlewat untuk satu sama lain, tetapi tiada siapa yang tahu dengan tepat bila pembalikan seterusnya mungkin berlaku.
Walaupun medan magnet solar dan daratan berkelakuan berbeza , mereka mempunyai sesuatu yang sama : bentuk mereka. Semasa minimum solar bidang Matahari , seperti Bumi , menyerupai sebuah magnet bar besi, dengan gelung besar tertutup berhampiran khatulistiwa dan bidang terbuka garisan berhampiran kutub . Ahli-ahli sains memanggil bidang yang seperti " dwikutub . " Bidang dipol Matahari adalah sebagai kuat sebagai magnet peti sejuk, atau 50 gauss (satu unit keamatan magnetik). Medan magnet bumi adalah 100 kali lebih lemah .
Di bawah: medan
magnet asas Matahari, seperti Bumi, menyerupai sebuah magnet bar.
         Apabila maksimum suria tiba dan tompok matahari lada menghadapi matahari, medan magnet bintang kita mula berubah . Tompok matahari adalah tempat di mana gelung sengit magnet - beratus-ratus kali lebih kuat daripada medan dipole ambien - mencucuk melalui fotosfera .
" Meridional mengalir di permukaan Matahari membawa medan magnet dari tompok matahari latitud pertengahan pada tiang Matahari ," jelas Hathaway. " Kutub berakhir Melibas kerana aliran ini pengangkutan selatan- menunjuk fluks magnet kutub utara magnet , dan utara- menunjuk fluks ke kutub selatan magnet. " Bidang dipole semakin melemahkan sebagai fluks berlawanan diarahkan berkumpul di - tiang Matahari sehingga , pada kemuncak maksimum suria , kutub magnet menukar kekutuban dan mula berkembang ke arah yang baru .
       Hathaway perasan pembalikan kutub yang terbaru dalam " gambarajah rama-rama magnet. " Menggunakan data yang dikumpulkan oleh ahli-ahli astronomi di Amerika Syarikat Balai Cerap Matahari Nasional pada Kitt Peak, dia menetapkan purata medan magnet Matahari , hari demi hari, sebagai fungsi latitud solar dan masa dari tahun 1975 hingga sekarang. Hasilnya ialah satu bentuk jalur rakaman carta yang mendedahkan corak magnet berkembang di permukaan Matahari. " Kami memanggilnya gambarajah rama-rama, " katanya, "kerana tompok matahari membuat corak dalam plot ini yang kelihatan seperti sayap rama-rama. "Dalam rajah rama-rama, gambar di bawah, bidang kutub Matahari muncul sebagai jalur warna seragam berhampiran 90 darjah latitud. Apabila warna berubah (dalam kes ini dari biru ke kuning atau sebaliknya) ia bermakna bidang kutub telah bertukar tanda-tanda.
           Atas: Dalam ini "gambarajah rama-rama magnetik," kawasan kuning dihuni oleh medan magnet selatan-menunjuk; biru menandakan utara. Pada tengah latitud rajah dikuasai oleh medan magnet yang kuat di atas tompok matahari. Semasa kitaran Tompok pd matahari itu, tompok matahari hanyut, rata-rata, ke arah khatulistiwa - maka sayap rama-rama. Seragam kawasan biru dan kuning berhampiran kutub mendedahkan orientasi asas medan magnet dwikutub Matahari.
          Perubahan yang berterusan tidak terhad kepada ruang yang segera di sekitar bintang kami, ditambah Hathaway. Medan magnet Matahari menyelubungi sistem solar keseluruhan dalam gelembung saintis panggil "heliosphere." Heliosphere diperluaskan 50 hingga 100 unit astronomi (AU) di luar orbit Pluto. Di dalamnya terdapat sistem solar - di luar ruang antara bintang.
      "Perubahan dalam medan magnet Matahari dibawa keluar melalui heliosphere oleh angin solar," jelas Steve Suess, satu lagi ahli fizik solar di Marshall Space Flight Center. "Ia mengambil masa kira-kira setahun untuk gangguan untuk menyebarkan sepanjang jalan ke matahari kepada batas-batas luar heliosphere itu."
Kerana berputar Sun (sekali setiap 27 hari) medan magnet solar kotrek ke luar dalam bentuk lingkaran Archimedian. Jauh di atas kutub medan magnet twist sekitar seperti mainan Slinky kanak-kanak.

atas: Steve Suess (NASA / MSFC) yang disediakan angka ini, yang menunjukkan semakin medan magnet Matahari dari sudut pandangan ~ 100 AU dari Matahari.
Kerana semua kelainan dan bertukar, "kesan pembalikan padang pada heliosphere yang rumit," kata Hathaway. Tompok matahari adalah sumber knot sengit magnet yang lingkaran ke luar walaupun bidang dipole terhapus. Heliosphere tidak hanya berkerdip-kerdip dari kewujudan apabila kutub flip - terdapat banyak struktur magnet kompleks untuk mengisi kekosongan itu.
Atau jadi teori pergi .... Penyelidik tidak pernah melihat flip magnet berlaku dari sudut yang terbaik pandangan - iaitu, dari atas ke bawah.
         Tetapi sekarang, kapal angkasa Ulysses yang unik boleh memberi saintis cek realiti. Ulysses, sebuah usaha sama antarabangsa Agensi Angkasa Eropah dan NASA, telah dilancarkan pada tahun 1990 untuk melihat sistem solar dari latitud solar yang sangat tinggi. Setiap enam tahun kapal angkasa terbang 2.2 AU lebih tiang Matahari. Tiada siasatan lain bergerak setakat ini di atas satah orbit planet.

"Ulysses hanya diluluskan di bawah kutub selatan Matahari," kata Suess, satu misi bersama Penyiasat. "Sekarang ia akan gelung belakang dan terbang di atas kutub utara pada musim gugur."
Kanan: Berikutan pertemuan dengan Musytari dalam tahun 1992, kapal angkasa Ulysses pergi ke orbit kutub yang tinggi. Ia latitud solar maksimum adalah 80.2 darjah selatan. [lagi]
"Ini adalah bahagian yang paling penting dalam misi kami," katanya. Ulysses lalu terbang ke atas tiang Matahari pada tahun 1994 dan 1996, semasa minimum solar, dan kraf membuat beberapa penemuan penting tentang sinar kosmik, angin solar, dan banyak lagi. "Sekarang kita dapat melihat tiang Matahari semasa sudut yang lain:. Solar Max Data kami akan merangkumi kitaran solar yang lengkap."

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perubahan medan magnet Matahari dan bagaimana ia dihasilkan, sila layari "The Dynamo Suria," laman web yang disediakan oleh NASA / Marshall kumpulan penyelidikan solar. Kemas kini daripada kapal angkasa Ulysses yang boleh didapati di Internet daripada JPL di http://ulysses.jpl.nasa.gov.

Itulah penjelasan daripada NASA, tentang perubahan kutub bumi ni. Okey sekrang admin cuba buat perbandaingan yang terdapat didalam Al-quran pula.
 Firman Allah :
    hingga apabila dia [Zulqarnain] telah sampai ketempat terbenam matahari, dia melihat matahari terbenam di laut yang berlumpur hitam, dan dia mendapati di situ segolongan umat. mereka berkata: hai dzulqarnain, kamu boleh menyiksa atau berbuat kebaikan terhadap mereka (86.) berkata dzulqarnain: adapun orang yang aniaya, maka kami kelak akan mengadzabnya, kemudian dia kembalikan pada tuhanya, lalu tuhan mengadzabnya dengan adzab yang tiada taranya (87.) adapun orang orang yang beriman dan beramal saleh, maka baginya pahala yang terbaik sebagai balasan, dan akan kami titahkan kepadanya mudah dari perintah perintah kami (88.) kemudian dia (dzulqarnain) menempuh jalan (yang lain) (89). hingga apabila dia (dzulqarnain) telah sampai ke tempat terbit matahari dia mendapati matahari itu menyinari segolongan umat yang kami tidak menjadikan bagi mereka sesuatu yang melindunginya dari (sinar)matahari itu (90.)
(Surah Kahfi ayat 86 -90 )

     Sekarang kita perhatikan ayat 86. dalam ayat tersebut dikatakan, bahwasanya zulqarnain telah sampai di tempat terbenamnya matahari. disini, tentu saja secara kiasan. jika dikatakan telah sampai, maka hal ini menunjukan, bahwa zulqarnain dalam perjalanan. jika dikatakan telah sampai ditempat terbenamnya matahari, maka hal ini di lihat dari sudut pandang dimana zulqarnain tinggal [istananya]. sayangnya saya tidak mempunyai kitab tafsir, andaikan ada, insya allah dapat diketahui tempat tersebut. tetapi saya pernah membaca buku (saya lupa judulnya, dan apakah buku itu milik saya atau bukan) yang didalam buku tersebut ada pembahasan mengenai ayat tersebut dan seterusnya. dalam buku tersebut disebutkan, bahwa yang dimaksud tempat terbenamnya matahari adalah negeri maroko, dan yang dimaksud matahari tenggelam dilaut yang berlumpur hitam adalah laut atlantik. dan ini dinisbatkan dalam kitab tafsir ibnu katsir.

jika ini benar adanya, maka terbitnya matahari dari barat adalah dari maroko, atau lebih tepatnya dari laut atlantik. hal ini dikarenakan negeri maroko adalah tempat tenggelamnya matahari, dan laut atlantik adalah tempat yang lebih sepesifik. karena ayat tersebut mengatakan, bahwa zulqarnain telah sampai ditempat terbenamnya matahari, maka darinya pula disimpulkan bahwa apa yang disebut oleh allah sebagai tempat terbenamnya matahari, maka itu pula tempat terbitnya matahari dari barat. apakah hal ini pasti, wallahu a'lam. tetapi memang ada hadis shahih yang menjelaskan hal itu, dan apa yang disebutkan allah dalam ayat tersebut dan juga dalam hadis, tentu lebih memungkinkan dari pada kita berkesimpulan yang lain. wallahu a'lam dan berikut ini hadisnya.
Cuba anda perhatikan kedudukan garisan latitud negara maroko dengan kedudukan negara arab saudi atau lebih spesifik lagi Mecca, kedudukanya adalah segaris,.
Lagi hadis Nabi:
     Dari Abu Dzar bahwa pada suatu hari nabi bersabda: `tahukah kamu, kemanakah perginya matahari pada waktu itu?` mereka menjawab, Allah dan Rosulnya yang lebih mengetahui. beliau bersabda `sesungguhnya matahari ini terus berjalan hingga sampai di tempat menetapnya di bawah `Arsy, lalu tunduk bersujud. maka tak henti hentinya ia berbuat demikian hingga di katakan kepadanya, `bangkitlah, kembalilah ke tempat dari mana engkau datang tadi`. lalu ia kembali dan terbit lagi dari tempat terbitnya, kemudian ia berjalan hingga sampai ke tempat menetapnya di bawah `Arsy, lalu ia tunduk bersujud. maka tak henti hentinya ia berbuat demikian hingga di katakan kepadanya, `bangkitlah, kembalilah ke tempat dari mana engkau datang tadi. lalu ia kembali dan terbit lagi dari tempat terbitnya. lalu ia berjalan lagi dengan tiada seorangpun yang mengingkarinya hingga sampai di tempat menetapnya di bawah `Arsy. kemudian di katakan kepadanya,`BANGKITLAH DAN TERBITLAH DARI TEMPAT TENGGELAMU.`lalu ia terbit dari tempat tenggelamnya. kemudian Rosulullah bersabda: `tahukah kamu, kapankah hal itu terjadi? Yaitu ketika iman seseorang tidak bermanfaat lagi bagi dirinya yang belum beriman sebelum itu atau belum mengusahakan kebaikan dalam masa imanya. Shahih muslim

      Walaupun barat atau timur itu relatif, tetapi hadis ini rosulullah mengabarkan bahwa allah memerintahkan matahari terbit dari barat, dan tentu saja barat dalam konteks non relatif. itulah mengapa ayat yang menjelaskan matahari terbenam di laut yang berlumpur hitam akan mengisyaratkan bahwa dari situlah nantinya matahari akan terbit dari barat. begitu juga jika di baca dari sisi yang lain. karena konteks barat di tujukan pada zaman dimana akan terjadi tanda tersebut, maka pada zaman itu pula harus dipahami makna barat adalah terbitnya matahari dari barat. jika sekarang apa apa yang berhubungan dengan makna adalah amerika, maka tidak menutup kemungkinan dari sanalah matahari akan terbit dari barat. jangan lupa maroko adalah disebelah barat dari arah saudi dan dunia islam yang paling barat. kemudian disebelah barat maroko adalah laut atlantik dan disebelah baratnya adalah amerika. maka ayat yang menjelaskan matahari tenggelam dilaut yang berlumpur hitam maka disitu pula akan terbit matahari dari barat dan di sebelah laut atlantik adalah amerika. dan allah telah berfirman tidaklah kami mengutus seorang rosul kecuali dengan bahasa kaumnya. dan diterjemahkan dalam bahasa apapun insya allah mudah untuk dipahami.
Firman ALLAH:
يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا
“Pada hari datangnya sebagian tanda-tanda Tuhanmu tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia (belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya” [QS. Al-An’am 6:158].

Mengikut nasa bahwanya kutub utara akan menyonsang keselatan dan begitu juga sebaliknya, makanya belah timur akan bertukar ke barat dan barat akan bertukar ke timur, Betulkan? cuba kita ambil sebiji telur kita pusing pada paksinya, selepastu kita cuba putarkan yang keatas kebawah , kan juga akan bertukar barat dan timur, Oleh tu kedaaan akan bertukar dari kedudukan Bila akhir zaman, nanti kedukan negara juga akan berubah.
 Apakah yang menyebabkan bumi berpusing pada paksinya dalam masa 24 sambil mengililingi matahari selama setahun 363 hari. Bumi merupakan medan Megnet yang terhasil secara semula jadi yang terbesar di dunia. Cuba anda perhatikan sebijik Dinamo basikal, apakah yang menyebabkan dia menjana arus electrik sekali gus menjadi medan magnet yang menghasilkan electrik tersebut.


 Cuba perhatikan gambar diatas, menunjukan model sebuah Dinamo basikal, Putaran tayar basikal akan menyebabkan berlaku putaran didalam medan magnet dinamo akan menghasilkan electrik. Begitu juga bumi dimanakan tempatnya putaran bumi yang menghasilkan medan magnet untuk menjana tenaga bagi pergerakan bumi untuk berputar di paksinya? AHa jawapanya satu satu tempat didalam dunia yang manusia tak putus putus berputar ( bertawaf) dari dulu sampai sekarang adalah di Mekah yang terdapatnya kaabah. Cari lah dimana lagi tempat didalam dunia ni yg manusia tak berhenti bertawaf mengililing kaabah, tak ada kan ? cuma satu tempat sahaja yang wujud, iaitu di mekah. Oleh itu pergerakan bumi berputar pada paksinya yang menghasilkan siang dan malam adalah di mekah, untuk menjana tenaga untuk berputar. Manusia lah yang menjana tenaga kepada bumi untuk berputar dengan kewajipan menunnaikan Haji bagi yang mampu, membolehkan bumi berputar. 
Walaubagiamnapun pakar dari barat telah setuju rasanya dengan tanda-tanda kiamat yang manyatakan bahawa Matahari akan terbit daripada barat. Antara teori yang diguna pakai oleh mereka adalah :

1) Teori-1: “retrograde motion” iaitu relatif peredaran bumi dengan planet lain seperti planet Marikh.
2) Teori-2: perlanggaran bumi dengan komet atau planet lain yang amat dahsyat sehingga menyebabkan bumi bertukar pusingan, dan
3) Teori-3: sebab keadaan bumi yang semakin hampir dengan matahari!
Ke tiga-tiga teori ini boleh dimuat turun dari kebanyakkan sesawang Internet (seperti www.Islamhadhari.net “Saintis Barat akui matahari akan terbit dari barat” 


Teori Quran Vs Teori Barat
          Kalau di kaji dengan teliti, teori yang dijelaskan Al-Quran ini agak berbeza dari teori-teori barat. Yang pertama, Al-Quran menjelaskan bulan yang menyebabkan bumi bertukar arah. Al-Quran menunjukkan perkaitan yang erat dan rapat antara bumi dan bulan. Tetapi teori barat tidak ‘nampak’ pun peranan bulan dalam proses kejadian ini.
Yang ke-duanya, teori Al-Quran nampak lebih jelas dan mudah difahami, malah boleh dibuktikan melalui ujikaji makmal. Sedangkan teori barat tidak dapat diuji dalam makmal dan tidak menunjukkan keadaan matahari akan naik dari barat! Kalau berlaku perlanggaran yang teramat dahsyat (dengan komet yang besar), maka bumi akan hancur! Perlanggaran ‘kecil’ (seperti yang berlaku di Mexico) tidak akan dapat menukar putaran bumi. Lagi pun sekiranya komet melanggar bumi dari “arah yang salah” ianya mungkin akan menambah kelajuan pusingan yang ada sekarang misalkan dari 24 jam kepada 10 jam sahaja/hari. Sekiranya bumi berputar pada kelajuan ini, maka kelajuan objek yang berada pada permukaan equator (atau khatulistiwa) ialah kira-kira 4,000 km/sejam yang akan memusnahkan segala-galanya yang ada dipermukaan bumi seperti rumah, bangunan, tumbuhan, pohon kayu, dan manusia serta binatang-binatang akan berterbangan.

            Lagi pun untuk membolehkan bumi perputar pada arah bertentangan, komet yang melanggar bumi mesti pergerak pada kelajuan lebih dari 2 kali kelajuan putaran bumi iaitu 3,300 km/jam (sekiranya saiz komet sama besar dengan saiz bumi), dan mesti melanggar bumi pada sudut dan lokasi yang tepat. Kalau ianya melanggar pada kutub utara, maka matahari tidak akan ‘terbit dari barat’.

          Yang ke-tiga, teori Al-Quran adalah lebih tepat sebab tidak berlaku kerosakkan yang besar kepada makhluk di bumi. Sekiranya berlaku kemusnahan yang besar (misalnya bumi hancur), maka ini bermakna sudah “betul-betul kiamat” dan bukannya lagi “hampir kiamat”. Di dalam hadith di atas menjelaskan selepas matahari naik dari barat maka segala amalan dan taubat tidak diterima lagi, dan dajal akan turun ke bumi (ini menunjukkan manusia maseh lagi hidup di bumi, dan berjalan seperti biasa).

          Tambahan pula Al-Quran menyatakan (15:76) manusia akan melihat jalan-jalan tetap tegak, nampak seperti biasa tanpa sebarang kerosakan, dan maseh boleh dilalui.

           Ke-empat, penjelasan Al-Quran lebih menyeluruh dan dari teori barat. Ahli sains telah mendapati bahawa terdapat ‘2’ jenis permukaan bulan iaitu permukaan yang cerah (yang sentiasa mengadap bumi), dan permukaan gelap (yang sentiasa membelakangi bumi). Ke dua-dua permukaan ini mempunyai ciri-ciri yang berbeza yang amat ketara seperti warna, daya graviti, kandungan bahan-bahan, ketumpatan dan kemampatan, keradioaktifan, dan sebagainya. Oleh itu apabila bulan merekah ia akan merubah polar graviti, mengeluarkan tenaga elektromagnetik yang boleh menyebabkan daya graviti dan magnet bumi bertindak balas.

Kesimpulan
Al-Quran adalah kalam Tuhan dan kitab yang mengandungi pelbagai ilmu yang maha hebat dan menjelaskan segala-galanya. Fenomena matahari terbit dari barat dijelaskan Al-Quran dengan terperinci, jelas, dan saintifik. Penjelasan Al-Quran nampak lebih logik dan mudah difahami berbanding dengan teori-teori lain seperti dari Barat.



Sumber NASA,Kajian al-quran.blogspot.com, sinar harian, Al-quran,wikipidia islam, tanda-tanda hari kiamat

Tiada ulasan: