Assalamuaikum, kali ini admin nak post apa yang di ceritakan oleh Tun Mahathir tentang MH370 . artikel di tulis didalam bahasa inggeris , jadi admin tukar ke bahasa Malayasia untuk senang bagi orang paham
BOEING
TECHNOLOGY – WHAT GOES UP MUST COME DOWN/apa yang naik pasti akan turun
1. Apa yang naik mesti
turun . Kapal terbang boleh naik dan kekal untuk jangka masa yang lama . Tetapi
mereka mesti turun akhirnya. Mereka boleh mendarat dengan selamat atau mereka
boleh kemalangan. Tetapi pada hari ini kapal terbang bukan sahaja hilang. walaupun mempunyai semua sistem-sistem komunikasi yang berkuasa , radio dan
pengesanan satelit dan kamera tanpa filem yang beroperasi hampir selama-lamanya
dan mempunyai kapasiti simpanan yang besar .
2. Saya menulis tentang
pelumpuhan sistem komunikasi MH370 dan juga isyarat GPS. Sistem ini mesti telah
dilumpuhkan atau lain menara yang boleh boleh dipanggil pesawat. GPS juga mesti
telah dilumpuhkan atau lain penerbangan MH370 akan telah dikesan oleh satelit
yang biasanya menyediakan data pada semua penerbangan komersial, termasuk data
kepada lokasi , jenis pesawat , nombor penerbangan, lapangan terbang berlepas
dan destinasi. Tetapi data yang ada seolah-olah tidak ada. Pesawat itu hanya hilang
seolah-olah dari semua skrin .
3. MH370 adalah pesawat
Boeing 777. Ia dibina dan dilengkapi oleh Boeing. Semua komunikasi dan
peralatan GPS mesti telah dipasang oleh Boeing. Jika mereka gagal atau telah
dilumpuhkan Boeing mesti tahu bagaimana ia boleh dilakukan . Sesungguhnya
Boeing akan memastikan bahawa mereka tidak boleh dengan mudah dilumpuhkan
kerana mereka adalah penting untuk keselamatan dan operasi pesawat.
4. Satu carian di
Internet mendedahkan bahawa pada tahun 2006 Boeing menerima paten Amerika
Syarikat untuk satu sistem yang , apabila diaktifkan, membuang semua kawalan
dari juruterbang untuk kembali menjadi sebuah pesawat komersial secara automatik ke
lokasi pendaratan yang telah ditetapkan .(Auto Pilot)
. 5 Artikel
Flightglobal.com oleh John Croft, datelined Washington DC ( 1 Disember 2006 )
lagi yang disebut "The autopilot ' akan diaktifkan - sama ada
dengan juruterbang, oleh "sesuatu" , atau walaupun dari jauh melalui
radio atau satelit pautan oleh agensi-agensi kerajaan seperti agensi Perisikan
Pusat , jika pengganas cuba untuk mendapatkan kawalan bilik kokpit penerbangan ".
6. Jelas Boeing dan
agensi-agensi tertentu mempunyai keupayaan untuk mengambil alih "kawalan
tidak terganggu" daripada kapal terbang komersial yang MH370 B777 adalah benar.
7. Bolehkah ia tidak
dibawa oleh juruterbang MH370 hilang kawalan pesawat mereka selepas seseorang secara
langsung atau dari jauh diaktifkan peralatan bagi penyitaan kawalan
pesawat.
8. Ia hanya membuang masa
dan wang untuk mencari serpihan atau licin minyak atau mendengar untuk
"ping" dari kotak hitam. Ini adalah kemungkinan besar bukan kemalangan biasa selepas bahan api telah habis. Pesawat itu adalah berada disuatu
tempat, mungkin tanpa tanda MAS.
9. Boeing perlu
menjelaskan mengenai apa yang dipanggil anti-keganasan sistem auto-pilot ini.
Saya tidak boleh bayangkan juruterbang membuat pendaratan lembut di laut
bergelora dan kemudian secara senyap-senyap lemas dengan pesawat.
10. Seseorang menyembunyikan sesuatu. Ia tidak adil kerana MAS dan Malaysia perlu
dipersalahkan.
11. Untuk sebab-sebab
tertentu yang media tidak akan mencetak apa-apa yang melibatkan Boeing atau
CIA. Saya harap pembaca saya akan membaca ini.
Dipetik
daripada laman web Tun Dr Mahathir : Mantan PM Malaysia
Tiada ulasan:
Catat Ulasan