zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: FOREIGN EXCHANGE - PART 1google0d30047a50102498.html

Sabtu, 7 Jun 2014

FOREIGN EXCHANGE - PART 1



            Pasaran pertukaran asing (Foreign-Exchange) merujuk kepada persekitaran organisasi di mana individu, perniagaan, kerajaan dan bank-bank membeli dan menjual mata wang asing dan hutang serta lain-lain instruement. Hanya sebahagian kecil transaksi harian dalam pertukaran asing sebenarnya melibatkan perdagangan mata wang. Kebanyakan urus niaga pertukaran asing melibatkan pemindahan baki elektronik antara bank perdagangan atau peniaga pertukaran asing. Pasaran pertukaran asing (Foreign-Exchange) merupakan pasaran yang paling besar dari segi kecairannya ( liquidi). Jumlah urusan Pertukaran asing yang di anggarkan di seluruh dunia adalah $3 trillion  sehari.



              Tidak menjadi luar biasa sekiranya sesorang individu membuat pertukaran asing(Foreign-Exchange) sebanyak $200 hingga $500 dalam masa 20 kali seminit. Pasaran pertukaran asing (Foreign-Exchange) dikuasai oleh empat mata wang:US Dolar, Euro, Yen Jepun dan Pound British. Tidak semua mata wang didagangkan. Tidak seperti bursa saham atau komoditi, pasaran pertukaran asing (Foreign-Exchange) tidak mempunyai struktur yang tersusun. Ia tidak mempunyai tempat mesyuarat berpusat dan tidak ada keperluan rasmi untuk penyertaan. Tiga daripada pasaran pertukaran asing terbesar di dunia yang terletak di london, New york dan tokyo, yang mengendalikan majoriti kesemua urus niaga pertukaran asing. Fungsi Pasaran Pertukaran Asing yang biasa ada 3 peringkat , dalam urus niaga antara bank-bank komersial dan pelanggan komersial mereka, yang merupakan penguna muktamad dan pembekal pertukaran wang asing dalam pasaran antara bank domestik yang dijalankan melaluai broker dan dalam dagangan aktif dalam pertukaran asing dengan bank luar negeri.

Jenis-Jenis Urus niaga Pertukaran Asing (Foreign-Exchange)

            Apabila menjalankan pembelian dan penjualan mata wang asing, bank akan berjanji untuk membayar sejumlah mata wang yang telah di tetapkan kepada bank yang lain atau pelanggan yang telah di persetujuai dengan tarikh yang telah ditetapkan. Bank biasanya akan melibatkan 3 jenis transaksi petukaran wang asing , tempat, kehadapan dan juga swap.

1) Spot Transaction
        Spot Transaction adalah dimana anda boleh membuat pembelian secara terang-terang atau menjual mata wang dengan kadar segera, seperti di mana saja bank. Banyak tempat dapat menyelesaikan spot transaction ini. ( dalan erti kata lain, pertukaran fizikal pertukaran asing berlaku), dalam masa dua hari berkerja dalam masa perjanjian itu di buat.
Dibawah ini bagaimana Spot Transaction di jalankan :
  • Seorang peniaga memanggil peniaga yang lain dan meminta harga mata wang yang di inginkan, sebagai contohnya Euro, Panggilan ini akan menceritakan hanya kepentingan yang berpotensi dalam perjanjian, tanpa pemanggil yang menunjukan sama ada dia mahu membeli mata wanag atau mahu menjuanya.
  • Peniaga kedua akan menyediakan peniaga yang pertama dengan harga kedua-dua membeli atau menjual.
  • Apabila peniaga bersetuju untuk menjalankan pernigaan, seseorang akan menghantar nilai Euro dan yang lain akan menghantar mengunakan Dollar. Mengikut Konvensyen , pembayaran itu sebanarnya di buat dua hari kemudiannya.
Turun naik kadar pertukaran boleh memberi kesan penigkatan atau pengurangan harga dan boleh menjadi perancangan kewangan atau perjanjian untuk syarikat- syarikat dan individu.

2) Forward Transaction
         Forward Transaction akan melindungi anda terhadap pergerakan yang tidak menguntungkaan dalam kadar pertukaran, tetapi tidak akan membenarkan keuntungan yang akan dibuat, dan memerlukan langkah kadar pertukaran yang memihak kepada  anda dalam tempoh antara memasuki kontrak dan penyelesian muktamad terhadap nilai mata wang. Berbeza dairpada urus niaga spot, tarikh matang Forward Transaction lebih daripada dua hari perniagaan kedepan. Tarikh matang boleh juga menjai beberapa bulan atau pun bertahun-tahun. Nilai wang tidak semestinya bertukar tangan sehingga transaksi sebenar berlaku, walaupun pernigaan mungkin memerlukan ataupun menyediakan cagaran terlebih dahulu.

3) Currency Swap
          Currency Swap adalah peukaran satu mata wang dengan mata wang lain pada satu ketika dan semasa dengan satu perjanjian untuk mengubah kembalii semula kepada wata wang yang asal pada masa yang telah ditetapkan pada masa hadapan pada kadar kedua-dua bursa. Dibawah ini cara Currency Swap berfungsi:


  1. Katakan sebuah syarikat U.S memerlukan 15 Juta francs Switzerland untuk pelaburan tiga bulan di Switzerland. 
  2. Ia mungkin bersetuju untuk kadar 1.5 francs untuk satu dolar dan swap $ 10.000.000 dengan syarikat bersedia untuk menukar 15 juta francs selama tiga bulan. 
  3. Selepas tiga bulan, syarikat U.S mengembalikan 15 juta francs kepada syarikat lain dan mendapat kembali $ 10 juta, dengan pelarasan dibuat untuk perbezaan kadar faedah.
       Kunci utama adalah bahawa kedua-dua peniaga yang mengatur pertukaan sebagai satu transaksi di mana mereka bersetuju untuk membayar dan menerima sejumlah yang di tetapkan pada mata wang pada kadar yang telah ditetapkan.

Inter bank Trading
                  Ddidalam pasaran pertukaran mata wang asing,ianya didagangakan secara aktif sepanjang masa dan di seluruh dunia. Hampir semua bank-bank besar di New York mempunyai operasi mata wang dadagang aktif seperti yang dilakukan oleh bank-bank lain di London, Tokyo, Hong Kong, Frankfurt, dan pusat kewangan yang lain.  Semua  bank ini menyediakan urusan membeli atau menjual mata wang asing bagi memudahkan spekulasi untuk akaun mereka sendiri, dan untuk menyediakan perkhidmatan perdagangan untuk pelanggan mereka sepert syarikat, agensi-agensi kerajaan dan orang perseorangan yang kaya. Urus niaga borong yang melibatkan lebih daripada 1 juta mata wang asing secara amnya berlaku diantara bank atau dengan pelanggan korporat mereka.
                Perdangangan mata wang dijalankan dalam tempoh 24 jam dan kadar pertukaran boleh berubah-ubah pada bila-bila masa. Dalam pasaran antara bank, mata wang yang didagangakan dalam jumlah yang meibatkan sekurang-kurang 1 juta unit mata wang asing. Pada kedua-dua tawaran dan kadar tawaran kepada bank. Kadar tawaran merujuk kepada harga yang bank sanggup membayar untuk satu unit mata wang asing. Perbezaan antara tawaran dan kadar tawaran itu adalah penyebaran yang berbeza mengikut saiz trasaksi dan mudah tunai dalam mata wang yang menjadi perdagangan.

Part 2 :  Admin akan sediakan pengiraan  Foreign exchange untuk pengatahuan anda


Tiada ulasan: