zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Missing MH370-777google0d30047a50102498.html

Isnin, 10 Mac 2014

Missing MH370-777




        Assalamualikum semua para pembaca Blog kainkapanku semoga berada didalam sihat hendaknya, Berita yang hangat untuk kali ini adalah berkaitan dengan MH370-777 pesawat mas yanh hilang , Jadi admin pun tak nak terlepas lah dari post entry cerita terbaru , so dari penyelidikan dan analisis yang di buat oleh admin ini adalah jawapanya, Apa yang admin terangkan ini adalah sekadar pendapat dan coreten dari media media yang giat mencari fakta fakta mengenai MH370-777 ini.

         Kehilangan Boeing 777- 200ER dikendalikan oleh Malaysia Airlines ( MAS) MH370 penerbangan boleh menjadi kemalangan udara yang paling teruk yang melibatkan Boeing dua lorong.

Penerbangan MH370 itu membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal apabila ia hilang dari radar pada awal pagi 8 Mac selepas berlepas dari Kuala Lumpur dan mendarat di  Beijing. Pesawat itu dalam perjalanan ke waypoint IGARI pada saluran udara R208 di FL350 . Tidak ada bukti panggilan kecemasan dari anak-anak kapal .

         Menurut syarikat penerbangan itu , Kapten Zaharie Ahmad Shah , warganegara Malaysia berusia 53 tahun , mempunyai 18.365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981. Pegawai Pertama Fariq Ab.Hamid , warganegara Malaysia berusia 27 tahun , telah log 2,763 jam terbang. Beliau menyertai MAS pada tahun 2007.

         Menurut syarikat penerbangan itu , Kapten Zaharie Ahmad Shah , warganegara Malaysia berusia 53 tahun , mempunyai 18.365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981. Pegawai Pertama Fariq Ab.Hamid , warganegara Malaysia berusia 27 tahun , telah log 2,763 jam terbang. Beliau menyertai MAS pada tahun 2007.
(sumber : http://www.aviationweek.com/)


(sumber : http://www.beritasemasa.com.my/senarai-nama-penumpang-pesawat-mas-mh370)

kronologi MH370-777


Sabtu 8 Mac 2014
12.41 pagi
MH370-777 berlepas dari KLIA
Jenis Pesawat :B777-200
Pesawat berkongsi kod China Southern Airlines

1.30 pagi
MH370 Terputus hubungan denga radar
Lokasi Terakhir : 120 batu notika timur kota Bharu
Sekitar Laut china selatan

7.42 pagi
Mas keluar kenyataan pertama kehilangan pesawat

11.00 pagi
Sidang Media Pertama

7.05 malam
Najib umum MH370 masih belum dijumpai
Operasi diperluaskan membabitkan Kerjasama Vietnam, China, Singapura dan Amerika Syarikat

10.00 malam
Ketua pengarah Jabatan penerbangan awam, Datuk Azharudin Abdul Rahman berkata tompokan minyak yang dijumpai belum disahkan



         8 Mac: Selepas lebih daripada 24 jam, mencari dan menyelamat krew masih belum menemui sebarang tanda-tanda yang pasti yang hilang 777- 200ER . Walaupun khabar angin terus pusaran sepanjang hari mengenai tanda-tanda pesawat, termasuk haiwan kemungkinan slicks minyak di kawasan itu , tidak ada tanda-tanda bangkai masih belum disahkan kepada media.

           Sehingga petang ini , sepasang agensi penyiasatan Amerika Syarikat telah mengumumkan penglibatan mereka. Biro Penyiasatan Persekutuan telah menghantar penyiasat ke rantau ini, hasil daripada ada yang pernah menjadi tiga atau empat rakyat Amerika Syarikat dalam pesawat pada masa kehilangan itu. Pasukan yang telah dihantar termasuk kedua-dua ejen FBI dan pakar teknikal . Tugas awal pasukan itu adalah untuk membantu pemerintah daripada keganasan sebagai penyebab kejadian itu.

     Juga menyertai dalam usaha penyiasatan adalah pasukan dari Negara Lembaga Keselamatan Pengangkutan . Sejak pesawat yang terbabit telah dihasilkan di Amerika Syarikat, penglibatan NTSB adalah sebahagian daripada prosedur penyiasatan standard. Kerana tidak ada bangkai telah dijumpai setakat ini, siasatan rasmi ke dalam sebab itu belum lagi bermula. Walau bagaimanapun, memandangkan masa yang diperlukan untuk sampai ke bahagian dunia di mana kejadian ini berlaku, pasukan penyiasatan telah dihantar untuk bersiap sedia . Apabila bangkai ditemui, lokasinya akan menentukan negara akan membawa usaha-usaha penyiasatan. Selain penyiasat NTSB sendiri , pasukan yang berlepas juga termasuk penasihat teknikal dari kedua-dua Boeing dan FAA.

Update, 03:47 EST: Malaysia Airlines telah mengeluarkan kemas kini ini mengenai status MA Penerbangan 370: 

      Sepang, 8 Mac 2014: Malaysia Airlines masih tidak dapat menubuhkan apa-apa hubungan atau menentukan di mana beradanya penerbangan MH370. Awal hari ini, Subang ATC telah terputus hubungan dengan pesawat di 2:40. Kedudukan yang terakhir diketahui MH370 sebelum ia hilang dari radar adalah 065.515 Utara (longitud) dan 1033443 Timur (latitud). 

      Kami masih cuba untuk mencari lokasi semasa penerbangan berdasarkan kedudukan yang terakhir diketahui pesawat. Kami sedang berusaha dengan mencari dan menyelamat pasukan Antarabangsa di cuba untuk mencari pesawat. Setakat ini, kami belum menerima apa-apa isyarat kecemasan atau mesej kecemasan dari MH370. Kami sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa dan memberi jaminan bahawa semua sumber dikerahkan untuk membantu misi mencari dan menyelamat.

Liputan sebelum ini: 

          Media Vietnam dan Tentera Laut Vietnam kini menyatakan bahawa penerbangan Malaysia Airlines 370, yang beroperasi dari 777-200 Kuala Lumpur (WMKK / KUL) ke Beijing (ZBAA / PEK), telah terhempas ke dalam Laut China Selatan selepas akan hilang dua jam selepas berlepas , walaupun bukti kemalangan belum dikongsi dengan orang ramai. Penerbangan itu mempunyai di atas kapal 227 penumpang dengan anak-anak kapal 12. Pendaftaran pesawat adalah 9M-MRO. 

        Hubungi dengan penerbangan telah hilang oleh Subang Kawalan Trafik Udara pada hari Jumaat di 01:40 EST. Mencari dan menyelamat pasukan telah diaktifkan dan sedang mencari tanda-tanda lokasi pesawat, dengan Vietnam Tentera Laut mengesahkan bahawa ia turun int dia air kira-kira 153 batu selatan Phu Quoc Island. 

Pada kira-kira 8:36 EST, Malaysia Airlines berkongsi kenyataan berikut (semasa pesawat itu masih hilang):

Penyata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan kami , Ahmad Jauhari Yahya di MH370 Insiden . Dikeluarkan pada 09:05 / 8 Mac 2014 MY Masa

Kami amat kesal bahawa kita telah kehilangan semua hubungan dengan MH370 penerbangan yang berlepas dari Kuala Lumpur pada 0:41 awal pagi ini terikat untuk Beijing.

Pesawat itu yang dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing pada pukul 6.30 pagi waktu Beijing tempatan.

Subang Kawalan Trafik Udara melaporkan bahawa ia terputus hubungan pada 02:40 ( waktu Malaysia tempatan ) hari ini.

Penerbangan MH370 telah dibedah pesawat Boeing B777 -200.

Penerbangan itu membawa seramai 239 penumpang dan anak kapal - yang terdiri daripada 227 penumpang (termasuk 2 bayi ), 12 anak kapal. Penumpang adalah dari 13 negara yang berbeza.

Malaysia Airlines sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa yang telah mengaktifkan pasukan Mencari dan Menyelamat mereka untuk mencari pesawat.

Pasukan kami sedang memanggil seterusnya kadim penumpang dan anak kapal .

Fokus syarikat penerbangan itu adalah untuk bekerja dengan balas kecemasan dan pihak berkuasa dan mendapatkan sokongan sepenuhnya.

Fikiran dan doa kami adalah dengan semua penumpang yang terjejas dan anak-anak kapal dan ahli keluarga mereka.

Syarikat penerbangan itu akan menyediakan kemas kini yang teratur kepada keadaan.

Orang ramai boleh menghubungi +603 7884 1234. Untuk pertanyaan media , sila hubungi +603 8777 5698 / +603 8787 1276 .

Ia terakhir dilihat pada radar berhampiran titik dinamakan BITOD di Laut China Selatan antara ruang udara Malaysia dan Vietnam.


(sumber : http://rmf7.wordpress.com/2014/03/09/update-kronologi-kejadian-kehilangan-mh370/)

Apa Yang Diperkatakan  Mengenai Apa Yang Berlaku Keatas MH370-777


      KOTA BHARU : Dua nelayan di Kelantan mendakwa melihat sebuah pesawat terbang rendah, kira-kira lapan batu nautika dari Pantai Kuala Besar, Kota Bharu, awal pagi Sabtu lalu.
Azid Ibrahim, 55, berkata dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, dia sedang memancing bersama seorang rakan apabila jelas dapat melihat pesawat terbabit terbang di bawah awan, tidak seperti biasa.
“Kami pelik kerana biasanya, pesawat tak terbang serendah itu. Kami takut ia terhempas, tapi pesawat terbabit terus terbang rendah menuju arah utara,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Azid berkata, dia menonton televisyen kelmarin dan terkejut apabila mengetahui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan 12 kru sebelum rakan yang bersamanya ke laut, bercerita kisah mereka melihat sebuah pesawat terbang rendah kepada penduduk lain.
“Pagi tadi (semalam), beberapa anggota polis datang ke rumah mengambil keterangan bagi membantu siasatan kehilangan pesawat itu. Saya kemudian diminta ke balai polis untuk buat laporan selain menunjukkan lokasi terakhir melihat pesawat terbabit,” kata bapa lima anak itu yang membuat laporan di Balai Polis Pengkalan Chepa.
Ditanya sama sama ada melihat asap atau api dari pesawat itu, Azid berkata, mereka tidak melihat tanda menunjukkan pesawat berkenaan mengalami masalah. -BH.

(sumber : http://www.suaragenerasibaru.com/)

Kebarangkalian MH370 dirampas pengganas amat rendah, kata pakar

       KUALA LUMPUR: Kebarangkalian untuk pesawat milik Malaysia Airlines MH370 yang hilang dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing dirampas oleh pengganas amat rendah, kata pakar anti keganasan antarabangsa, Profesor Rohan Gunaratna.
Ini kerana katanya pihak berkuasa Malaysia diperakui cekap dalam menangani soal keganasan.
“Kebarangkalian untuk serangan pengganas itu rendah kerana Malaysia telah berjaya mengawal keganasan dan amat berkebolehan dalam menangani keganasan.
"Pihak berkuasa Malaysia telah melakukan tugas yang baik dalam memerangi keganasan,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.Namun begitu, Rohan tidak menolak kemungkinan beberapa kumpulan pengganas yang aktif beroperasi di sekitar Asia Tenggara dan Asia Timur mungkin mahu melakukan keganasan melibatkan pesawat.
Bagaimanapun katanya, kumpulan pengganas biasanya menggunakan modus operandi keganasan di darat atau air dan jarang sekali menumpukan kepada serangan udara.
Rohan juga enggan membuat spekulasi kumpulan pengganas manakah yang mungkin terlibat namun berkata antara kumpulan pengganas yang aktif di rantau Asia Tenggara dan Asia Timur termasuklah Al-Qaeda dan serpihannya serta Pergerakan Islam Turkistan Timur (ETIM).
Beliau juga menambah ada kumpulan pengganas yang beroperasi di Indonesia, Filipina dan wilayah Xinjiang, China.
“Tetapi jika betul ini perbuatan pengganas, Malaysia tentu akan dapat menghidu dan membongkarnya terutama sekali dengan bantuan cawangan khas Polis DiRaja Malaysia (PDRM),” kata Rohan.

(sumber : www.astroawani.com)

Pesawat Berpatah Balik


            Sepang: Siasatan terkini kehilangan pesawat MH370 mendedahkan bukti dan kemungkinan baru bahawa pesawat berkenaan cuba berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas radar milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mengesan pergerakan pesawat itu.


        Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Tan Sri Rodzali Daud berkata, perkembangan terbaru itu menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluaskan ke sekitar perairan Pulau Pinang.
Beliau berkata, ada kemungkinan bahawa pesawat berkenaan akan berpatah balik sekiranya ia tidak dapat meneruskan perjalanan.
“Buat masa ini, kami sudah periksa dengan khidmat radar daripada beberapa negara jiran berhubung penemuan pergerakan patah balik pesawat berkenaan.
“Pada masa sama, operasi mencari dan menyelamat turut dilakukan di kawasan darat,” katanya pada sidang media sebentar tadi.
Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya berkata, pihaknya mengesahkan tidak menerima sebarang panggilan kecemasan berhubung kerosakan daripada pesawat yang memaksa pesawat berkenaan berpatah balik.
“Berdasarkan siasatan kami, tiada sebarang hubungan dibuat antara pesawat dan pusat kawalan udara berhubung tindakan patah balik penerbangan itu,” katanya. -Metro.
(sumber : Metro)




Bukan Serangan Pengganas-Interpol

           LYON, Perancis 11 Mac - Agensi Polis Antarabangsa (Interpol) hari ini tidak percaya bahawa kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 pada Sabtu lalu mempunyai kaitan dengan serangan pengganas.
          Setiausaha Agungnya, Ronald Noble berkata di ibu pejabat Interpol di sini, pihaknya lebih cenderung ke arah kesimpulan bahawa kehilangan pesawat itu bukan disebabkan serangan pengganas berdasarkan maklumat yang diterima.
"Berdasarkan lebih banyak maklumat yang kami terima, kami beranggapan kehilangan MH370 tidak melibatkan elemen keganasan," katanya.
Noble dalam pada itu berkata, dua lelaki warganegara Iran yang turut menaiki pesawat tersebut dengan pasport curi, kemungkinan menjadi mangsa pemerdagangan manusia.
Dua pemilik pasport warga Iran berumur 19 dan 29 tahun yang datang dari Doha, Qatar telah menggunakan pasport curi di Kuala Lumpur dengan nama warga Itali dan Austria ketika memasuki penerbangan MAS itu.

          "Kami tahu mereka tiba di Kuala Lumpur pada 28 Februari lalu dan menggunakan pasport serta identiti palsu bagi menaiki pesawat MH370," katanya.
Kedua-dua pasport warga Iran itu juga tidak dilaporkan dicuri atau hilang.
Tambah Noble, Interpol sedang menggiatkan usaha bagi mengenal pasti sebarang kemungkinan terhadap kehilangan MH370 termasuk kegiatan pengganas, jenayah terancang atau pemerdagangan manusia.
        "Pengumuman tentang identiti warga Iran yang dikenal pasti sebagai Pouri Nourmohammadi dan Delavar Seyed Mohammadreza itu mungkin boleh memaksa keluarga atau rakan mereka tampil dan memberi maklumat kepada pihak berkuasa bagi menolak kemungkinan serangan pengganas.
"Dengan penambahan bukti, kita mampu menolak jangkaan mereka terlibat dalam rancangan terhadap kehilangan pesawat itu dan memberi perhatian terhadap jenayah pemerdagangan manusia yang membolehkan mereka ke luar negara," katanya. - REUTERS





Sekian untuk kali ini, sok kalau ada berita terkini pasti akan di update lagi

Tiada ulasan: