zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: Kotak Hitam MH370 google0d30047a50102498.html

Selasa, 8 April 2014

Kotak Hitam MH370


            Apakah Kotak hitam? aha setelah berlaku insiden MH370 Kotak hitam menjadi perbualan hangat di sentero Media masa dan juga media cetak. Mengapa inya begitu penting sekali untuk ambil kira. Kotak hitam adalah satu alat didalam pesawat yang merakam segala bentuk peristiwa yang berlaku didalam sesebuah kapal terbang. 

          Maka timbul satu persoalan yang kritikal dan kronik – mengapakah industri penerbangan masih menggunakan, malah boleh dikatakan terlalu bergantung kepada teknologi kotak hitam ketika dunia sudah amat maju dalam teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).Dalam konteks ini, Malaysia percaya bahawa teknologi ICT boleh memainkan peranan lebih penting dalam industri penerbangan.
            Awalnya alat pencatat kegiatan pesawat diciptakan oleh pencipta pesawat terbang yaitu oleh Wright Bersaudara pada tahun 1900-an, berupa alat pencatat putaran baling-baling. Selanjutnya 50 tahun kemudian barulah diciptakan kotak hitam pertama oleh Dr David Warren, Australia. Warren menggagas alat ini saat sebelumnya terjadi kecelakaan pesawat jet pertama De Havilland Comet DH-106, yang sama sekali tidak diketahui penyebabnya.black box ini terdiri dari dua bagian utama, yaitu FDR (Flight Data Recorder– perekam data penerbangan) dan CVR (cockpit Voice Recorder– perekam suara di kokpit)
               Masing-masing dapat merekam hingga 700 parameter penerbangan seperti waktu terbang, tekanan udara, ketinggian, kecepatan angin, keseimbangan horizontal, arah kompas, dan sebagainya. Juga dapat merekam hingga 25 jam pembicaraan terakhir pilot.


Alat ini disimpan di bagian ekor pesawat, tempat yang diduga paling “aman” jika pesawat mengalami kecelakaan. Dan alat ini “dibungkus” dalam sebiah kotak yang disebut CSMU (Crash-survivable memory unit), yang berlapis-lapis masing-masin aluminium tipis, silika, dan baja tahan karat atau juga titanium, yang amat kuat dan tahan terhadap berbagai kondisi ekstrim, seperti tahan terhadap suhu 1.100 Darjah celciusselama 1 jam, bertahan dalam air laut selama 30 haritahan terhadap bahan kimia, dan juga tahan benturan yang kuat hingga 3.400 G (manusia akan pingsan jika mengalami tekanan 5 G selama lima detik)

                         Kotak hitam juga dilengkapi dengan ULB (Underwater Locator Beacon), yang akan mengeluarkan “sinyal” suara ultrasonik setelah terjadi “kecelakaan” selama 30 hari (dengan harapan akan lebih mudah diketahui posisi jatuhnya pesawat)

                   Tiga isyarat denyutan elektronik yang dikesan dalam tempoh tiga hari sejak Jumaat lalu mencerahkan lagi harapan menemui MH370, sekali gus merungkai misteri kehilangannya sejak sebulan lalu. 
Tiga isyarat denyutan elektronik yang dikesan dalam tempoh tiga hari sejak Jumaat lalu mencerahkan lagi harapan menemui MH370, sekali gus merungkai misteri kehilangannya sejak sebulan lalu. 

                          Ia dirakam selama beberapa saat, manakala yang kedua pada jam 3.47 petang kelmarin dan berlanjutan selama 90 saat. Ocean Shield yang membawa peralatan mengesan kotak hitam pula mengesan satu isyarat kira-kira 300 batu nautika dari Haixun 01, pada jam 10 pagi semalam. 
Lokasi kapal Haixun merakam dua isyarat itu terletak kira-kira 1,700 kilometer ke barat laut Perth dengan kedalaman kira-kira 4.5 kilometer. 


                         Kelmarin, pesawat yang menyertai operasi udara turut mengesan beberapa objek berwarna putih terapung kira-kira 90 kilometer dari tempat Haixun menerima isyaratnya. 
Kelmarin, pesawat yang menyertai operasi udara turut mengesan beberapa objek berwarna putih terapung kira-kira 90 kilometer dari tempat Haixun menerima isyaratnya. 


Harapan baharu 

            Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC), berkata isyarat dirakam Haixun 01 mempunyai ciri yang konsisten dengan kotak hitam pesawat.Berikutan perkembangan terbaru itu, JACC mengarahkan kapal Ocean Shield dan HMS Echo (kedua-duanya memiliki keupayaan mengesan objek dalam air) ke lokasi Haixun bagi membantu mengesahkan sama ada isyarat itu daripada kotak hitam MH370, selain mengerahkan beberapa pesawat ke kawasan sama. Bagaimanapun, Ketuanya, Angus Houston, berkata semua empat petunjuk baharu itu tidak boleh disahkan kerana perlu dianalisis dan disiasat secara mendalam
        Perkembangan terkini memberi harapan baharu, tetapi kita tidak boleh teruja dan perlu mengendalikannya secara berhati-hati... ia mungkin satu lagi isyarat palsu,” katanya pada sidang media semalam. Sementara itu, Komander Pasukan Petugas Khas Misi Mencari MH370, Komodor Peter Leavy, berkata HMS Echodijangka mengambil kira-kira 14 jam untuk sampai ke lokasi itu, manakala Ocean Shield lebih lama kerana sedang menyiasat isyarat rakamannya. 

               “Ocean Shield mungkin mengambil sepanjang hari ini (semalam) untuk melakukan siasatan isyarat denyutan elektronik. Jika sah bukan milik kotak hitam MH370, barulah ia bertolak ke lokasi Haixun dan mungkin mengambil masa lebih 24 jam,” katanya. Houston berkata, kapal turut dihantar ke lokasi beberapa objek berwarna putih dikesan untuk mengesahkan sama ada ia ada kaitan dengan MH370. Ditanya bateri kotak hitam, beliau berkata, walaupun lazimnya hanya tahan 30 hari, ada kala ia boleh hidup tambahan lapan hingga 10 hari lagi. 


Kebarangkalian tinggi 
      Dalam pada itu, Houston mengumumkan pasukan penyiasat di Kuala Lumpur telah membuat perincian baru kawasan operasi, semalam. 
“Ia berdasarkan kedudukan satelit Inmarsat ketika merakam isyarat ping daripada MH370. Lokasi baru itu adalah di bahagian selatan kawasan pencarian sekarang (lokasi sama Haixun menerima dua isyarat). Mulai esok (hari ini) operasi akan lebih ditumpukan di kawasan baru itu. 



Sekadar perkonsian ilmu, share-share lah ye , sedikit ilmu yang dicurah boleh membina sebuah negara yang aman dan kuat :- kainkapanku

Tiada ulasan: