zpCUbhkAlqAxZqsAqVw3Z_Q0I18 Sumber Perkongsian Ilmu ©: What Are Strategic Alliances ? (apakah pakatan/gabungan strategik)google0d30047a50102498.html

Rabu, 29 Januari 2014

What Are Strategic Alliances ? (apakah pakatan/gabungan strategik)



Definasi
1)Pengaturan di antara kedua-dua syarikat yang telah mengambil keputusan untuk berkongsi sumber-sumber yang terdapat untuk melaksanakan projek yang saling menguntungkan antara satu sama lain. Satu perikatan strategik adalah kurang terlibat dan kurang kekal berbanding usaha sama, di mana kedua-dua syarikat biasanya mengagihkan sumber-sumber untuk mewujudkan entiti perniagaan yang berasingan. Dalam perikatan strategik, setiap syarikat mengekalkan autonomi manakala mendapat satu peluang baru. Satu perikatan strategik boleh membantu syarikat membangunkan proses yang lebih berkesan, berkembang ke pasaran baru atau membangunkan kelebihan berbanding pesaing, antara kemungkinan yang lain.

2)Perjanjian kerjasama antara dua atau lebih firma bebas untuk bekerja bersama-sama ke arah matlamat yang sama. Tidak seperti dalam usaha sama, firma dalam perikatan strategik tidak membentuk satu entiti baru bagi mencapai matlamat mereka tetapi bekerjasama manakala baki selain dan berbeza. 

Sebagai contoh, sebuah syarikat minyak dan gas asli mungkin membentuk satu pakatan strategik dengan sebuah makmal penyelidikan untuk membangunkan proses pemulihan yang lebih berdaya maju. Sebuah peruncit pakaian mungkin membentuk satu pakatan strategik dengan pengeluar pakaian tunggal untuk memastikan kualiti yang konsisten dan saiz. Sebuah laman web yang besar boleh membentuk satu pakatan strategik dengan sebuah syarikat analisis untuk meningkatkan usaha pemasarannya.


Manfaat Pakatan Strategik /Strategic Alliances 

Akses kepada Perkhidmatan Tambahan 

Salah satu faedah paling menarik persekutuan dengan perniagaan lain ialah peluang untuk menawarkan perkhidmatan tambahan kepada pelanggan yang lain tidak akan disediakan. Ia adalah penting untuk kejayaan perniagaan untuk memberi tumpuan kepada kecekapan teras kerana apabila perniagaan menjadi tunjang semua dagangan, ia menjadikan master of none.  Satu pakatan membolehkan syarikat untuk menawarkan pelanggan kepada alam baru perkhidmatan tanpa kehilangan fokus pada keupayaannya dan perkhidmatan khusus itu.

Peluang Untuk Mencapai Pasaran Baru 

Memasuki pakatan strategik/Strategic Alliances secara automatik akan meningkatkan kesedaran jenama di kalangan pasaran yang baru bahawa perniagaan francais itu tidak mempunyai sumber untuk mencapai terlebih dahulu. Dalam kebanyakan kes pakatan francais, rakan kongsi akan menjadi perniagaan yang dapat menawarkan set yang sama sekali berbeza daripada perkhidmatan kepada pasaran yang sama dengan sendiri, yang membolehkan perniagaan untuk meningkatkan saiz pasarannya dengan sedikit impak kepada perniagaan francais. 

Peningkatan Kesedaran Jenama 

Peluang untuk mengembangkan saiz pasaran dengan perkongsian membentangkan peluang tambahan untuk meningkatkan kesedaran jenama. Salah satu elemen penting dalam kejayaan perniagaan 'adalah tetap, berkembang kesedaran tentang  jenama. Jika kesedaran jenama anda tidak berkembang, maka perniagaan anda tidak akan berkembang. Pakatan strategik membolehkan organisasi untuk mencapai pelanggan yang lebih luas tanpa meletakkan dalam masa tambahan dan modal.

Akses kepada Asas Pelanggan Baru

Satu perniagaan francais sentiasa mencari yang baru, cara-cara kreatif untuk meningkatkan pelanggan dan mencapai pelanggan baru yang berpotensi, dan membentuk pakatan strategik memberi peluang untuk berbuat demikian. Kepercaya , perkongsian perniagaan yang kukuh akan menyediakan akses kepada pangkalan pelanggan yang baru bahawa francais tidak akan mempunyai akses kepada sebaliknya.

Cabaran potensi

Memilih Rakan Hak

Cabaran untuk perikatan strategik mula pada peringkat pertama dalam memilih rakan kongsi. Memilih rakan yang salah boleh merosakkan jika ia tidak dapat menyumbang kepada pertumbuhan perniagaan anda dan menawarkan tahap dedikasi , kejujuran dan integriti untuk perkongsian. Apabila penyelidikan perniagaan yang berbeza bahawa syarikat anda berpotensi membentuk sebuah perikatan dengan, ia adalah penting untuk ingat bahawa ini sering akan menjadi hubungan eksklusif , bermakna ia akan dengan baik mungkin satu-satunya jenama perniagaan anda akan dapat bekerjasama dengan dalam kategori tersebut  . Dalam perkongsian, syarikat francais itu akan mahu memilih perniagaan dengan reputasi yang positif dalam industri yang menegakkan dasar-dasar dan nilai-nilai yang sama seperti dalam model perniagaannya. Apabila hubungan yang ditubuhkan dengan perniagaan dalam industri tertentu , kemungkinan membentuk lebih dalam industri yang sama sangat tipis , jadi ia adalah penting untuk dilakukan betul pada kali pertama.

Membina Perikatan Saling Bermanfaat

Percaya bahawa salah satu cabaran terbesar yang memasuki perikatan strategik ialah memastikan bahawa perkongsian ini akan memberi manfaat kepada kedua-dua perniagaan yang terlibat. Dengan sifat manusia yang didorong oleh kepentingan diri, ia sering juga sukar untuk masuk ke dalam hubungan perniagaan dengan matlamat untuk mendapat manfaat kepada  pihak yang satu lagi sama seperti ia akan memberi manfaat kepada jenama anda. Apabila emosi yang dapat  diatasi, cabaran baru timbul untuk terus mengekalkan hubungan yang saling menguntungkan sepanjang hayatnya , yang akan memerlukan dedikasi, amanah dan kejujuran antara kedua belah pihak.

Memartabatkan Amanah dan Kejujuran

Tanpa tahap tertentu kepercayaan dan kejujuran , perkongsian tidak mempunyai asas untuk membina. Adalah penting bagi kedua-dua pihak menghampiri persekutuan untuk menetapkan jangkaan mereka dengan jelas dan ringkas lagi padat sebelum perkongsian itu ditegakkan .


Mengetahui Apabila menilai semula Pakatan

Setiap perniagaan akan mengalami fluks yang berterusan dan perubahan dan inisiatif yang pernah menjadi makmur mungkin tidak betul dua hingga tiga tahun ke bawah setelah dijalankan. Memastikan satu perikatan perniagaan terus saling menguntungkan kedua-dua pihak, ia adalah penting untuk mengetahui apabila menilai semula perikatan dan menukar asas. Kedua-dua perniagaan perlu faham bahawa perubahan tidak dapat dielakkan dan mesti berupaya untuk bekerja bersama-sama untuk mencapai perjanjian baru dari masa ke masa . Kadang-kadang keperluan untuk menyusun semula akan menjadi jelas, dan pada masa yang lain ia akan mengambil inisiatif satu atau kedua-dua pihak dalam perkongsian itu untuk mendapatkan aktif sama ada atau tidak perkongsian masih berjalan. Ia adalah idea yang baik untuk menilai semula perikatan perniagaan secara berkala.

Pakatan perniagaan strategik boleh menjadi langkah seterusnya dalam pertumbuhan dan pemasaran inisiatif untuk francais anda kerana mereka menawarkan pelbagai faedah termasuk meningkat kesedaran jenama dan keupayaan untuk mencapai pasaran baru dan menawarkan perkhidmatan tambahan kepada pelanggan anda, tetapi terdapat satu tahap risiko yang terlibat dan perkongsian harus didekati dengan berhati-hati .

Pakatan perniagaan harus didekati hanya sebagai salah satu akan mendekati persahabatan . Kedua-dua perlu memupuk berterusan untuk berkembang dan makmur . Mesti ada interaksi yang konsisten dan kualiti serta menyeluruh, komunikasi yang jelas untuk mendapatkan hasil yang terbaik. Jika sebuah persahabatan atau persekutuan tidak sentiasa dipupuk, " gugur " mungkin berlaku.

Akhirnya, pakatan strategik menawarkan faedah potensi yang besar kepada kedua-dua pihak. Tetapi seperti mana-mana perhubungan, kedua-dua syarikat perlu menilai dengan teliti motivasi dan harapan masing-masing sebelum membuat komitmen . Ia perlu bagi kedua-dua syarikat untuk membawa nilai yang sama dengan perkongsian itu . Francaisor perlu pergi ke dalam perkongsian tanpa mementingkan diri dan dengan harapan yang jelas dari kedua-dua belah pihak, hanya kerana mereka sebelum menandatangani di francaisi.

Pakatan strategik adalah menarik kerana mereka 
1) memudahkan kemasukan ke pasaran asing 
2) membenarkan firma-firma untuk berkongsi kos dan risiko membangunkan produk atau proses baru yang ditetapkan 
3) membawa bersama kemahiran yang saling melengkapi dan aset yang tidak rakan dengan mudah boleh membangunkan dengan sendiri 
4) membantu firma mewujudkan piawaian techonological bagi industri yang akan memberi keuntungan kepada syarikat yang 
5) tetapi firma itu perlu berhati-hati untuk tidak memberikan lebih daripada ia menerima

Apa yang membuatkan Pakatan strategik berjaya? 
Kejayaan sesuatu pakatan adalah fungsi: 
1) Pemilihan Rakan 
- Satu pasangan yang baik 
- Membantu firma itu mencapai matlamat strategik dan mempunyai keupayaan kekurangan firma dan bahawa ia menghargai 
- Tidak akan mengeksploitasi pakatan untuk keperluan sendiri 

2) struktur Pakatan 
 pakatan hendaklah: 
- Membuat sukar untuk memindahkan teknologi tidak bermaksud untuk dipindahkan 
- Mempunyai perlindungan kontrak untuk gurd aginst risiko kesempatan oleh rakan kongsi
- Membolehkan kemahiran dan swap teknologi dengan keuntungan yang saksama 
-mengurangkan risiko kesempatan oleh rakan pakatan 

3) Cara dalam mana pakatan diuruskan: 
- Hubungan interpersonal antara pengurus 
belajar dari pakatan rakan